Prvi Sajam ženskog preduzetništva u Kraljevu

   Neke od njih su u biznis ušle slučajno, neke namerno, neke sa ambicijom. Bile su malo odvažnije od svojih prijateljica, rođaka, školskih drugarica. Nakon puno odricanja, tranzicija, uspona i padova većina žena preduzetnica, koje su počinjale devedestih kada je bilo najteže danas su vrlo uspešne u svom poslu.Da mogu, da vredi, svojim proizvodima, znanjem i veštinama pokazale je 30 preduzetnica na Sajmu ženskog preduzetništva  u Kraljevu 12 i 13 aprila.

 U Svečanoj  Sali Skupštine grada, u organizaciji Saveta za rodnu ravnopravnost i udruženja poslovnih žena „Ilinka Ilić”, Sajam je imao prvenstveno za cilj, da promoviše preduzetništvo i podstakne osnaživanje žena u biznisu, samostalno ili mrežno, Ovo je prva manifestacija te vrste u Kraljevu i na njoj se okupilo 30 preduzetnica .

 Lidija Pavlović, predsednica Saveta za rodnu ravnopravnost grada Kraljeva je pozdravljajući prisutne istakla  da manifestacija ima više ciljeva od koji su najvažniji promocija ekonomskog osnaživanja žena i njihovo umrežavanje sa ciljem  razmene iskustava i znanja kao svojevrsne podrške i pomoći onim ženama koje tek kreću u svet  samostalnog biznisa.

   „Okupili smo više od 30 preduzetnica, a imamo predstavnice iz Raške i Vrnjačke Banje, kao i dve preduzetnice iz Makedonije, koje su došle u okviru manifestacije „Vešta žena“. Sa nama su danas velike preduzetnice, ali i male preduzetnice koje tek treba da osnažimo i smatram da je doprinos Saveta za rodnu ravnopravnost upravo u tome da im pružimo podršku“, izjavila je Pavlović.

      Predsednica Udruženja poslovnih žena „Ilinka Ilić” Kraljevo Božana Pantović, svakako ima najduže iskustvo u poslu, najviše zaposlenih i priznat brend u Srbiji.  Za njenu porodičnu kompaniju jako je bilo važno razmeniti iskustvo sa kolegama u poslu i van granica .Uspostavljanje saradnje  sa Udruženjem žena iz Makedonije sigurno može biti dobar način uspostavljanja poslovnih veza. Za konfekciju „Elipsa“, čiji je vlasnik, svako novo tržište je šansa više,ka novim uspesima i ekonomskom transferu.

  Biljana Popadić se bavi pčelarstvom i smatra da je ova grana privrede i poljoprivrede izuzetno značajana ne samo za Kraljevo već i za Srbiju, naročito ako se ima u vidu kvalitet meda koji imamo i veliko tržište koje nismo osvojili. Poslednjih godina pčelarstvo se vraća na svoje postulate, jer se uvećavaju ,,društva,, O značaju meda i ostalih pčelinjih proizvoda izlišno je i govoriti, međutim valja poraditi na medonosnoj količini i organizovanom izvozu.

Šarenilo mašte, ukusa i mirisa ispunilo je Svečanu salu Skupštine grada. Ivanini makarons kolačići, sigurno se kvalitetom i ukusom mogu meriti sa sličnim poslasticama u svetu. Beloica je početnik, tek godinu dana izrađuje ove specifične slatkiše i svaka promocija dobro dođe, kako za kontakte, tako i buduće poslove. .

 Značajni izlagači, dve dame koje žestinom svojih rakija nisu ostavile ravnodušnim ni svetske face. Rakiju iz Rakije i Gegulu prepoznaju i van granica države. Dragan Veljović je svojim angažaovanjem i upornošću uspela da  preko Slow food svetske organizacije predstavi Gledić evropskim turistima.

Njena koleginica Marija Jovičić, zahvaljujući svom brendu ,,Gegula,,je uspela da okupi stručnu elitu na dva Biznis foruma. Svaka na svoj način ima etiketu uspešne preduzetnice. Obe su ipak saglasne da je put do uspeha, težak, zahtevan i sa mnogo spoticanja.!

  Na Sajmu u dva dana bilo je izloženo je nekoliko vrsta proizvoda poput,odevnih predmeta,kozmetičkih proizvoda, vrhunske rakije, prehrambenih proizvoda, od zimnice do nacionlne kuhinje, narodnih rukotvorina, heklaraja, umetničkih predmeta…

        Iako je žensko preduzetništvo u Srbiji na početku bilo najzastupljenije u oblastima na nivou tradicionalnih zanimanja ,usluge poput knjigovodstvenih agencija, prodavnica garderobe, frizerskih i kozmetičkih salona, apoteka, škola privatnih jezika , danas ono dostiže najveću zastupljenost u marketingu, IT sektoru, sektoru komunikacija, kao i u bankarstvu. To ohrabruje, jer zanči pomak u delatnostima koje su nekad dostizale samo okvir mikro ili malih preduzeća sa niskim nivoom profita, a danas imaju veću mogućnost ekspanzije.

     Nekada su žene započinjale sopstveni posao jer im je to bila jedina šansa da budu radno angažovane i nisu imale bolјi izbor. Žene u preduzetništvu više nisu retkost. Zvanični podaci govore da je u Srbiji udeo ženskog preduzetništva u ukupnom broju aktivnih preduzeća je oko 30% što ne odudara previše od evropskog proseka . Ono što je veći problem preduzeća u Srbiji u odnosu na one u EU jeste njihova održivost i na to treba da se obrati pažnja u budućnosti.

Kraljevo, 13 april 2019 Redakcija S.C.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *