IzvorVečernje novosti
Tekst objavljen: 06.10.2019 17:00
Srbija ima odličan potencijal da krene tim putem u osvajanje globalnog tržišta, ali je neophodna veća preduzimljivost i primarnih poljoprivrednih proizvođača i naših kompanija
Proizvodi sa oznakom zaštićenog geografskog porekla donose direktnu
finansijsku korist poljoprivrednicima, odgovarajućem prerađivačkom sektoru i
državi, a istovremeno čuvaju kulturni identitet i tradiciju naroda. Srbija ima
odličan potencijal da krene tim putem u osvajanje globalnog tržišta, ali je
neophodna veća preduzimljivost i primarnih poljoprivrednih proizvođača i naših
kompanija.
Tako Senad Mahmutović, državni sekretar Ministarstva poljoprivrede ocenjuje
stanje u ovoj oblasti. Cilj Ministarstva je, dodaje, da kroz različite vrste
pomoći afirmiše i implementira proizvodnju sa oznakom geografskog porekla, a
posebno viši stepen prerade i stvaranje dodate vrednosti.
– Benefiti od toga su bogatiji i uspešniji poljoprivrednik i veći devizni
prilivi od izvoza poljoprivredno-prehrambenih proizvoda – kaže Mahmutović.
Mirjana Milutinović, predstavnica Udruženja “Ariljska malina”, koje
okuplja više od 100 farmera, ističe da bi oznaka geografskog porekla trebalo da
pomogne da se njihove maline izdvoje na tržištu i da budu poznate širom sveta.
– Zahvaljujući sistemu sertifikacije, krajnji kupci će biti sigurni da kupuju
proizvod vrhunskog kvaliteta koji je proizveden na tradicionalan način –
objašnjava Milutinovićeva.
– Ovo je značajno za male proizvođače, da se izbore sa konkurencijom i obezbede
bolju pregovaračku poziciju o otkupnoj ceni.
Najveći prerađivač voća u jugoistočnoj Evropi i najveći proizvođač sokova
“Nektar” ušao je u projekat zaštite geografskog porekla ariljske
maline i oblačinske višnje jer su, kako kažu u tom preduzeću, prepoznali
vrednost zaštite i promocije domaćeg voća.
– Mi od tih sirovina želimo da pravimo gotove proizvode čime bi dodata vrednost
ostala u Srbiji – rekao je Mihailo Janković, generalni direktor kompanije
“Nektar”.
– To je važno za našu privredu i zemlju koja na hrani treba da gradi svoju
budućnost. Treba da cenimo svoje jer imamo mnogo toga na šta treba da budemo
ponosni, a to nismo prepoznali, već se često više divimo nečemu što dolazi
spolja.
Stručnjak iz Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih nacija
Emanuel Hidijer istakao je da je 50 milijardi dolara vredno svetsko tržište
hrane sa zaštićenim poreklom. Osim ekonomske vrednosti, dodao je, takvi
proizvodi podstiču i ruralni razvoj i turizam.
SREMSKI KULEN, SJENIČKI SIR…U Srbiji ima više od 60 proizvoda sa oznakom zaštićenog geografskog
porekla. Među njima su i sremski kulen, sjenički sir, homoljski med, futoški
kupus, ali su samo oblačinska višnja i ariljska malina u procesu za dobijanje
tog sertifikata i na evropskom tržištu.