Od ponedeljka, 22. aprila, najavljen je početak naplate ulaza u Nacionalni park „Tara“ za motorna vozila. Vozači će ulaznicu plaćati na ulaznim kapijama u nacionalni park koje su postavljene na Kaluđerskim barama i u Perućcu.
Vest da će ulaz u jednu od najdražih srpskih turističkih destinacija od sada morati da se plaća naišla je na različite reakcije. Dok jedni ovakvu odluku podržavaju i razumeju, drugi su revoltirani zbog dodatnog izdatka koji ih čeka. Ipak, kako navodi Ranko Milovanović, rukovodilac Službe informisanja u NP „Tara“, razumevanje je mnogo veće kod turista, dok problem uglavnom pravi lokalno stanovništvo. On dodaje da uvođenje ove takse nije ništa novo, i da je, između ostalog, propisano Zakonom o naknadama za korišćenje javnih dobara, gde spada i NP „Tara“.
Lokalna vozila sa tablicama registrovanim na Bajinu Baštu su trenutno oslobođena plaćanja, no, verovatno će od sledeće godine i oni imati ovu obavezu, dok za užička vozila nije predviđeno oslobađanje.
Kao jedan od primarnih motiva za uvođenje takse, Milovanović kaže da je to jedan od načina da se uvede kontrola posetilaca, i spreče potencijalne neprimerene i nelegalne aktivnosti.
„Činjenica je da sada nemamo nikakve podatke koliko ljudi posećuje nacionalni park niti njihovu strukturu tako da ovi podaci mogu biti značajni sa aspekta upravljanja posetiocima“ navodi Milovanović.
Većina posetilaca ovog prirodnog dobra se slaže da je sasvim u redu da se plati simbolična taksa, ukoliko će sredstva prikupljena ovim putem zaista biti uložena u očuvanje nacionalnog parka. Iz NP „Tara“ kažu da ukupna zarada ide na namenski račun upravljača, odakle će se dalje ulagati u aktivnosti na zaštiti prirodnih i kulturnih vrednosti, promociju, uređenje i unapređenje nacionalnog parka odnosno za zarade zaposlenih angažovanih na ovim poslovima.
Naknada se za sada plaća na licu mesta, a plan je da se u najskorijem roku omogući i elektronska naplata. Dnevna cena za automobil putničke klase iznosi 300 dinara, pa su se oni koji žive negde drugo, a na Tari poseduju vikendice ili imanja zapitali hoće li postojati neke olakšice za duže boravke.
„U najkraćem periodu treba da se usvoji odluka o ceni naknade na bazi 10 dana i godišnje naknade. Primera radi, dnevna naknada za putnička vozila je 300 dinara, a godišnja naknada će biti 2000 dinara“ odgovorio je Ranko Milovanović na ovo pitanje.
Za kraj, pitali smo da li je u planu neko rešenje i za problem kvadova. Naime, ova vozila su veoma česta na srpskim planinama, pa i na Tari. Nebezbedna su, bučna, uznemiravaju životinje i zagađuju okolinu, ipak, za njih cenovnikom nije predviđena naplata.
„Problem kvadova je dosta kompleksan i komplikovan i zahteva uključenje različitih institucija kako bi se rešio problem. Prva i osnovna prepreka je što je veliki deo kvadova registrovan kao traktor i u tom kontekstu je nemoguće zabraniti njihovo korišćenje. Ovo je tema za sebe, ali možda je najrealnije rešenje da se dozvole isključivo ture u pratnji vodiča po unapred odobrenim rutama“ zaključuje Milovanović.
Posdećanja radi, nedavno je i Nacionalni park ,,Fruška gora,, uveo naplatu karata,za sada, samo vikendom.
Foto: NP „Tara“,