Do Magliča se već dve godine ne može, za gradnju mosta nema zainteresovanih

Srednjovekovna tvrđava Maglič u dolini Ibra kod Kraljeva, nepristupačna je posetiocima i posle dve godine od poplave. Tada je nabujala reka odnela jedini most koji vodi do tvrđave. Projekat i sredstva za izgradnju novog visećeg mosta su obezbeđeni, ali su radovi odloženi. Nadležni kažu, zbog vremenskih uslova i pandemije. Ali, kako smo saznali, razlog je nerealno niska cena koja je ponuđena za novi most.

Maglič, koga je zbog svoje superiornosti nemoguće ne primetiti s puta, magnet je za turiste. Grupe posetilaca su svakodnevno navraćale. Ali, poslednje dve godine mogu samo do podnožja, odnosno do obale reke. Avanturisti koji se ne mire sa situacijom, moraju na sopstvenu odgovornost da se vraćaju pet kilometara ka Kraljevu i onda železničkim mostom da idu ka Magliču. Nadležni kažu da ni ove godine neće biti napravljen most.

„Viđao sam neke drugove koji su objavljivali slike sa Magliča. Zato smo odlučili da dođemo. Ali, očigledno da nije moguće. Iznenađeni smo svi“, kaže Lazar Vulović iz Kragujevca, koga smo zatekli dok se raspitivao kako da pređe na drugu stranu.

Ali, ne samo što više nije moguće posetiti ovo srednjovekovno utvrđenje, veliki problem je nastao kada je trebalo krenuti sa obnovom zidina. Više od 40 godina na tvrđavi nisu izvedeni ozbiljniji konzervatorski radovi i ona je pod uticajem vremenskih faktora, ali i zemljotresa 2010. godine, prilično oštećena. Umesto da radnici alat i materijal prenose preko mosta, svakoga dana to moraju da rade, ali čamcima. A svaki prelazak zahteva maksimalnu opreznost.

Izvor : N1

Iz Kancelarije za upravljanje javnim ulaganjima kažu da su za novi most opredelili osam miliona dinara, ali da ih je epidemiološka situacija omela u ovom poslu. Kažu da most neće biti izgrađen tokom ove godine, ali da se očekuje da on bude završen naredne. Novi most će biti dužine 70 metara, a širine 130 centimetara. Međutim, postojao je jedan pokušaj sprovođenja javne nabavke, koji ne neuspešno završen. Jer, zbog male cene od osam miliona dinara, niko se nije javio.

Građevinci koji su upućeni u izgradnju ovakvih mostova, kažu da on ne bi mogao da se sagradi za manje od 14 miliona dinara.

A da je Maglič primer jedne velike nebrige vlasti, pokazuju i raniji primeri. Prilazni viseći most je i pre nego što ga je Ibar odneo bio nebezbedan, pa je prelazak preko njega zabranila i građevinska inspekcija.

Putokaz na magistrali je vrlo često bio neprimetan, izvaljen i zgažen. Maglič je postao poznat i po tome što iz njegovog podnožja svake godine na početku jula, niz Ibar kreće „Veseli spust“. A bilo je primera kada je okupljao i više od deset hiljada učesnika.  Autor:Nenad Božović  /N1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *