Borovnica NA KLIK od Beograđana – birajte pre ili popodne


BIZLife
Beograd, 22/05/2019


Sveže ubrane borovnice sa plantaže samo na nekoliko „klikova“ od vas? I to je moguće uz spoj poljoprivrede i informacionalnih tehnologija.

Vojislav Vlahović, osnivač preduzeća Beobašta za BIZLife otkriva baš sve o projektu što bi moglo da interesuje sve vas koji želite da znate šta jedete.

1. Šta je Beobašta? Kada je pokrenut projekat i odakle ideja za njega?

Beobašta predstavlja novi vid snabdevanja zdravom hranom koji se zasniva na farm to table konceptu ili što bi se kod nas reklo – sa farme na trpezu. Osnovne karike lanca vrednosti Beobašte jesu: sveže ubrano (jer su proizvodi u rukama potrošača vrlo brzo od momenta branja/stvaranja), poreklo proizvoda (jer se zna odakle stižu proizvodi, odnosno ko ih uzgaja), dostavljeno u vozilima sa rashladnom komorom (jer nam je očuvanje svežine od integralnog značaja) i na kraju najbitnije – povoljno (jer će cene biti ili na nivou tržišta, ili još povoljnije).

2. Na koji način Beobašta objedinjuje poljoprivredu i informacionalne tehnologije?

Mislim da bez savremene tehnologije ovakav projekat nema nikakve šanse na tržištu. Uostalom, ne možete inertnu privrednu granu kao što je poljoprivreda osavremeniti drugačije. U tome je čar Beobašte – spaja jednu od najstarijih privrednih grana sa najsavremenijom. Mi smo shvatili da je dobra platforma na internetu pun pogodak – jednostavnost korišćenja, edukacija klijenata, predstavljanje proizvođača … jednom rečju: transparentnost. Jer transparentnost razbija sve sumnje i nedoumice kod klijenata.

3. U junu krećete sa isporukom borovnica sa vaših plantaža na Kosmaju na kućnu adresu. Planirate li da povećate ponudu voća i povrća?

Planiramo vrlo brzo. Mi već radimo na detaljnoj strategiji razvoja Beobašte koja uključuje široku paletu sirovih i prerađenih proizvoda. Kontaktiralo nas je dosta proizvođača koji žele da uđu u sistem Beobašte. Mi ćemo prihvatiti sve proizvođače koji ispunjavaju standarde kvaliteta dobre poljoprivredne prakse kako bi Beobašta mogla da opravda kvalitet koji garantuje.

4.Logistika je problem i mnogo većim firmama u Srbiji. Kako ste se vi organizovali da u roku od 24 časa od porudbine proizvod dostavite na kućnu adresu? Kako teče vaša organizacija u tih 24 časa?

Naše gazdinstvo se nalazi na samo 55 kilometara od Beograda. Deset dana pred berbu će svi klijenti biti pozvani kako bi se porudžbina potvrdila i kako bi se ugovorili datum i vreme isporuke. Klijentima ćemo nuditi „prepodnevni“ termin 08-14h i „popodnevni“ termin 14h-20h. Prvi datum isporuke se planira dan nakon početka berbe (datum početka berbe anticipiramo deset dana pred berbu, kao što sam već napomenuo). Postojaće i slučaj da neko nije tu, iako smo mi napomenuli da berba kreće početkom Juna, međutim ni to neće biti problem – prebacićemo njihove porudžbine za kasniji termin tokom Juna.

5. Kakve su reakcije i kakav je odziv Beograđana na vaš projekat, s obzirom na to da su porudžbine za borovnice na vašem sajtu uveliko u toku?

Očekujemo oko 450 adresa i 1.500 kilograma prema sadašnjoj dinamici porudžbina. Za mesec i po dana, mislim da je ovo neverovatan rezultat koji će poslužiti kao temelj daljeg razvoja Beobašte. Cena je 950 dinara po kilogramu, minimalna količina za porudžbinu je tri kilograma. Opet ističem – proizvod je 25% jeftiniji nego na tržištu, sveže ubran i dostavljen na takav način da je izgubio najmanju moguću meru nutritivnih vrednosti u roku od 24 sata od momenta branja, u rashladnom vozilu.

6. Šta vam je do sada bio najveći izazov od kada ste pokrenuli projekat? Da li je to logistika, selekcija proizvođača, kvalitet proizvoda, postavljanje cene proizvoda ili nešto drugo?

Logistika je najveći izazov ovog posla i u tom smislu, u daljem razvoju Beobašte, mi ćemo morati da integrišemo ovaj operativni rizik u naše razvojno planiranje. Kao što sam već napomenuo, ideja Beobašte jeste da stvori zajednicu ljudi čiji „članovi“ će kompromizovati odlazak u obližnju prodavnicu zarad kvaliteta. Mi ćemo uraditi sve što je u našoj moći da na najefikasniji način dopremimo proizvode do naših klijenata, ali to ne znači da i oni neće morati da učestvuju u ovom projektu. Svaki kompromis se pravi zarad višeg cilja koji je u ovom slučaju – zdravlje, a zdravlje nema cenu.

Još jedan veliki izazov jeste izbor proizvoda. Pošto kompleksna logistika za sobom vuče i visoke troškove, mi ćemo naš poslovni model morati da orijentišemo na rentabilan kurs. Drugim rečima, na primer, nije opravdano dostavljati proizvode koji imaju kratak vek upotrebe, jer to za sobom povlači potrebu manjih količina, a veću učestalost dostave. Borovnice možete zamrznuti i jesti za doručak narednih šest meseci, te kupiti veću količinu u startu, paradajz ipak ne možete. U tom smislu, razmotrićemo i opciju preuzimanja na određenoj lokaciji, uz isti princip koji je i zaštitni znak Beobašte – sveže ubrano!

Opet se vraćam na kompromis – naša niša klijenata su ljudi koje ovakav kompromis inspiriše i koji znaju da će na ovakav način obezbediti kvalitetniji život svojoj porodici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *