Novosadski sajam je od 20. do 26. maja organizovao jubilarni 90. međunarodni poljoprivredni sajam, u godini u kojoj obeležava vek postojanja. Zabeleženo je da je Sajam videlo 125.000 posetilaca.
Ovogodišnja smotra agrara realizovana je sa Italijom kao Zemljom partnerom, Generalni sponzor je bio Globos osiguranje, Banka partner – Banka Poštanska štedionica, Zlatni sponzor Al Dahra. Kao sponzor stogodišnjice, podrška Novosadskom sajmu je Telekom Srbija.
Tradicionalno uz Sajam su bili i Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Pokrajinska vlada sa Pokrajinskim sekretarijatom za privredu I Sekretarijatom za poljoprivredu, Grad Novi Sad, kao i darodavci u poklon igri Agropanonka, MBV i KITE DOO.
U saradnji sa Kompanijom Stamevski organizovana je humanitarna akcija “Human i Sladak”.
Nastupilo je više od 1100 izlagača iz 26 zemalja. Organizovano je 14 kolektivnih izložbi – Italija, Španija, Kina, BiH, Česka, Mađarska, Indonezija, Holandija, Poljska, Crna Gora, Angola, Rumunija, Belorusija i Rusija.
Italija se, kao Zemlja partner na jubilarnom, 90. međunarodnom poljoprivrednom sajmu, predstavila na kolektivnoj izložbi, koja je okupila 21 kompaniju.
Na Poljoprivrednom sajmu su prikazani svi poznati segmenti – Izložba poljoprivredne mehanizacije i opreme za prehrambenu industriju, izložba hrane i pića… Priredbu su tradicionalno pratile Nacionalna izložba stoke i Izložba genetskih potencijala, koje su organizovane pod pokroviteljstvom Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije, kao i izložbe organskih proizvoda, proizvoda sa oznakom geografskog porekla, “Srpski kvalitet” i Kraft piva. Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, je u Hali „Master“, prema rečima Sonje Kostovski, tokom sajamskih dana bilo na usluzi poljoprivrednicima iz svih krajeva Srbije. Zainteresovanih je bilo mnogo, a najčešća pitanja su bila u vezi sa uslovima uslova koje treba ispuniti za dobijnje subvencija. Najviše zainteresovanih bilo je iz Vojvodine, a prema interesovanjima poljoprivrednika može se reći da je bilo više onih koji su se raspitivali o subvencijama za ratarsku proizvodnju, od onih za stočarstvo.
Na Izložbi stočarstva od ukupno 176 grla goveda prodato je 14 junica, po ceni od 1.000 do 3.500 evra. Izlagači kažu da su na Sajam prvenstveno došli kako bi prikazali najbolje što imaju, a neki su u pregovorima sa potencijalnim kupcima, što će se finalizovati nakon Sajma.
Kada je reč o konjima, na Sajmu su bila izložena 84 grla, ali nijedno nije prodato.
Bilo je izloženo nešto više od 450 ovaca, a prodato je 30 ovnova i to po ceni koja je varirala od 200 do 800 evra. Po rečima jednog od izlagača Sajam je prezentacija najboljeg što imamo u uzgoju, uz napomenu da uzgajivači na Sajam dolaze ne samo zbog prodaje već i da pokažu svoja grla i razmene iskustva.
Na Sajmu je bilo izloženo 26 koza i šest jarića, a prodati su jarići – 150 evra za mužjaka i 200 evra za ženke. Kruna Izložbe stočarstva – Dan stočara održan je u četvrtak, 25. maja. Na Manježu Novosadskog sajma najboljim odgajivačima su uručena priznanja uz defile nagrađenih grla.
Ministarstvo poljoprivrede je u Hali 1a okupilo 31 organskog proizvođača iz Srbije, kao i one čiji proizvodi nose oznake geografskog porekjla i „Srpski kalitet“ i 12 zanatskih pivara. Posetioci su imali priliku da degustiraju i kupe suhomesnate i mlečne proizvode, zanatska piva, semena, meleme, ulja, namaze od sremuša, kokošja jaja, čajeve, kreme, balzame za usne, čokolade… Mnogi izlagači na Sajam su došli kako bi predstavili svoje proizvode i zadovoljni su postignutim rezultatima jer su potpisali niz ugovora za plasman proizvoda koji će biti realizovani nakon manifestacije.
Posetioce je tokom 90. međunarodnog poljoprivrednog sajma na samom izlasku iz Aule Novosadskog sajma svakog dana dočekivala torta. Posluživano je po deset metara torte, a posetioci su uzimali po parče i u kutije ostavljali dobrovoljni prilog. Za šest dana u akciji „Human i Sladak“ prikupljeno je 864.812 dinara. Sav prikupljen novac namenjen je izgradnji šeste NURDOR-ove roditeljske kuće.
Posetioci 90. međunarodnog poljoprivrednog sajma imali su priliku da budu humani i dobrovoljno daju krv u kombiju Zavoda za transfuziju krvi Vojvodine kod Teretnog ulaza 1, a glavni cilj je bio da se predstave i promovišu svoj rad. Kako kažu u tome su i uspeli jer su humanost pokazali i posetioci i izlagači.
Novosadski sajam je u saradnji sa Muzejom Vojvodine organizovao Izložbu „Pšenica – od njive do trpeze“. U okviru Izložbe svakodnevno su priređivane radionice za predškolce i osnovce. Po rečima Aleksandra Medovića posećenost je bila izvanredna i prevazišla sva njihova očekivanja jer je Izložbu videlo više od 1.500 posetilaca i deca iz mnogih vrtića i osnovnih škola. O zadovoljstvu posetilaca najbolje svedoče utisci iz Knjige utisaka Muzeja Vojvodine: „Čarobni ukusi iz čarobnog vremena“, „Podseća na detinjstvo“, „Do sada najlepši štand na Novosadskom sajmu“ – samo su neki od njih, a upisali su ih posetioci iz mnogih gradova Srbije, ali i Hrvatske i Bosne i Hercegovine.
Urbani salaš ove godine prvi put je bio organizovan na Sajmu i na tom prostoru je bilo veoma živo. Svakog dana održavane su radionice, čak 15, a u njima je učestvovalo stotinak dece. Podrška projektu su bili Ministarstvo poljoprivrede, Gradska uprava za privredu, Poljoprivredni fakultet u Novom Sadu i Institut za ratarstvo, Novi Sad.
Tokom sedam dana predstavila su se i osiguravajuća društva, banke, institucije… a Kongresni centar “Master” bio je domaćin i brojnim poslovnim i stručnim skupovima, među kojima se svakako ističu seminari koje je organizovala Zemlja partner – Italija, ali i Kraljevina Holandija, Austrija, brojne državne, pokrajinske i gradske institucije i udruženja. Održani su Dan voćara i vinogradara, Dan dobavljača, Dan žitara, tribine o bezbednosti kretanja poljoprivrednih mašina u saobraćaju, o stočarstvu,… Na štandovima su organizovane brojne promocije i prezentacije…
Tradicija ocenjivanja kvaliteta na Novosadskom sajmu duga je 135 godina, a u susret 90. međunarodnom poljoprivrednom sajmu vrednovanje kvaliteta proizvoda i usluga počelo je još u februaru. Na Večeri šampiona uručeno je 20 Velikih šampionskih pehara, 9 specijalnih priznanja, 34 pehara Najboljima u agrobiznisu, jedna Diploma sa posebnim priznanjem I dve Novinarske nagrade “Petar Davidović”.
Titule Apsolutnog lidera kvaliteta poneli su: Institut za ratarstvo i povrtarstvo Novi Sad i Viva Kompani, Banja Luka, koja se bavi preradom voća i povrća.
Na 90. međunarodnom poljoprivrednom sajmu učestvovalo je 19 članica Poslovnog udruženja uvoznika i izvoznika poljoprivredne mehanizacije. Izložili su mehanizaciju različitog tehnološkog nivoa od najjednostavnijih do visoko tehnoloških mašina uz mnogo noviteta. Sajam nije ispunio očekivanja, kako u smislu prodaje, tako i posete što je najpre odraz situacije u našem agraru. Izostale su subvencije Republike, nacionalne mere, izostali su subvencionisani krediti i to se osetilo i oni ljudi koji su došli, gledali su mašine u očekivanju IPARD-a 3, tako da smatramo da je to odraz situacije uopšte. Poljoprivrednici jednostavno nisu bili u prilici da investiraju pa su rezultati koji su ostvareni na ovom Sajmu ispod očekivanja. U ovoj nedelji ljudi su morali i na njive jer su bile obilne kiše pa su morali da tretiraju useve I da budu u svojim traktorima, rekla je Marija Antanasković, generalni sekretar Udruženja.
PET automotive Slovenija prvi put je na Sajmu, a predstavio je autonomni električni robot za rad u vinogradima i voćnjacima. Nedavno su dogovorili saradnju i zastupništvo za Srbiju s Agrouniverzalom. Na štandu kažu da su u toku pregovori s dva potencijalna kupca robota u Srbiji i jednim u Crnoj Gori, a nakon potpisivanja ugovora robot će biti isporučen u roku od najviše pet meseci. Osim robota Agrouniverzal je izložio 50 mašina, a prodato je 10. Zainteresovanih je bilo mnogo više, ali čekaju najavljene subvencionisane kredite.
Sajam su tokom sedam dana posetile brojne delegacije – diplomatske, poslovna… Zabeležen je veliki broj organizovanih dolazaka sa Kosova i Metohije, iz regiona i Srbije…