Pijačni prodavci će od 1. januara ipak morati da koriste fiskalne kase?


Iako je Zakonom o fiskalizaciji prvobitno predviđeno da svi pijačni prodavci koji prodaju različite vrste robe široke potrošnje, prehrambene proizvode drugih proizvođača ili voće i povrće iz uvoza, od 1. maja na svojim tezgama moraju da imaju fiskalne kase, nakon višednevnih protesta ova obaveza je za njih odložena do 1. januara 2023. godine.

U međuvremenu, ostavljen je prostor da se pregovorima dođe do nekog novog rešenja. Do tada je ostalo otvoreno pitanje da li će ili ne pijačni prodavci morati da izdaju račune po novom modelu fiskalizacije, ili će kao i registrovani poljoprivredni proizvođači koji prodaju svoje proizvode biti izuzeti iz ove obaveze.

Iz Ministarstva finansija do trenutka pisanja ovog teksta nismo dobili odgovore na pitanja o fiskalizaciji pijaca, odnosno dokle se stiglo sa pregovorima, da li se došlo do adekvatnog rešenja i šta očekuje pijačne prodavce od 1. januara sledeće godine.

Izvršni direktor Poslovnog udruženja “Pijace Srbije” Savo Duvnjak u razgovoru za Biznis.rs objašnjava da su uredbom pijačni prodavci izuzeti od evidentiranja prometa preko novih fiskalnih uređaja do kraja ove godine, ali da sve buduće odluke zavise od države.

“Prema članu 4a Uredbe o izmeni i dopuni Uredbe o određivanju delatnosti kod čijeg obavljanja ne postoji evidentiranje prometa na malo preko elektronskog fiskalnog uređaja, koja je stupila na snagu 1. maja, obveznici fiskalizacije koji se bave prodajom dobara i usluga na pijačnim tezgama i sličnim objektima nemaju obavezu evidentiranja prometa preko elektronskog fiskalnog uređaja do 31. decembra 2022. godine. Dakle, za deo pijačnih prodavaca primena Zakona o fiskalizaciji je odložena za osam meseci. Svaka naredna odluka je na nadležnim državnim organima, odnosno Ministarstvu finansija i Vladi Republike Srbije”, ističe naš sagovornik.

Na pitanje koliko je pijačnih prodavaca počelo da radi sa novim fiskalnim uređajima, a koliko njih čeka razrešenje ove situacije, Duvnjak kaže da je oko trideset odsto preduzetnika koji posluju na pijacama izdavalo kupcima fiskalne račune i pre donošenja novog Zakona o fiskalizaciji.

“To su prvenstveno vlasnici trgovačkih ili zanatskih radnji – pekare, mesare, ribarnice i slično, koji zakupljuju poslovne prostore. Krajem marta je još oko 20 odsto preduzetnika koji svoju robu prodaju na tezgama podnelo prijave za e-fiskalizaciju. To su podaci do kojih je Poslovno udruženje ‘Pijace Srbije’ došlo istraživanjem koje je realizovano u celoj zemlji oko mesec dana pre zakonskog roka za punu primenu novog zakona, odnosno 1. maja 2022. godine. Više od polovine anketiranih prodavaca (57 odsto) je tada imalo čvrst stav da na pijacama nema uslova za rad sa fiskalnim kasama”, napominje naš sagovornik.

Kada je reč o prodavcima koji nemaju obavezu da evidentiraju promet preko fiskalnih uređaja, Duvnjak kaže da su pomenutom uredbom oslobođeni oni koji prodaju sopstvene poljoprivredne proizvode na pijacama, kao i delatnosti koje se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti.

“Fiskalne kase su obavezne za preduzetnike koji na pijacama prodaju različite vrste robe široke potrošnje, prehrambene proizvode drugih proizvođača ili, na primer, voće i povrće iz uvoza”, dodaje on.

“Nema sumnje da je pijačna delatnost u fazi kada se ubrzano mora prilagođavati promenama u vremenu. Uz sve intenzivniju konkurenciju drugih oblika trgovine, promene potreba i navika kupaca, deo tih promena se odnosi i na zakonodavstvo”, ocenjuje Duvnjak.

Poremećaji na tržištu mleka utiču na poslovanje mlečnih hala

Na pitanje kako su poslovale pijace u Srbiji tokom ove godine naš sagovornik kaže da je, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku (RZS), na pijacama u Srbiji tokom prvih šest meseci 2022. godine prodato poljoprivrednih proizvoda u vrednosti od 20,8 milijardi dinara, što je za oko tri milijarde više u odnosu na isti period prošle godine.

Ipak, s obzirom na to da se promet poljoprivrednih proizvoda na pijacama prati u tekućim cenama, najveći deo zabeleženog rasta može se pripisati poskupljenjima, smatra on.

„Naime, prema podacima RZS-a, cene proizvođača proizvoda poljoprivrede i ribarstva u junu 2022. godine, u odnosu na isti mesec 2021. godine, povećane su za 37 odsto. Tržišni udeo pijaca u prodaji i otkupu proizvoda poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva je za prvih šest meseci 2022. godine bio oko 18 odsto, što je blagi rast u odnosu na kompletnu 2021. godinu. Prosečna iskorišćenost kapaciteta je u okvirima prošlogodišnjeg poslovanja. Prednjače kvantaške pijace, kojih ima u svega nekoliko gradova i opština, a poremećaji na tržištu mleka i mlečnih proizvoda su uticali na pad ponude ovih proizvoda na pijacama, pa tako i na poslovanje mlečnih hala”, zaključuje izvršni direktor Poslovnog udruženja “Pijace Srbije” Savo Duvnjak.Autor: Marija Jovanović

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *