Autor:Nova 22. Okt. 2020
Gradnja autoputa Pojate – Preljina, dužine 110 kilometara, podrazumeva izmenu toka Zapadne Morave, duž koje će Moravski koridor i prolaziti. Na potezu u dužini od oko desetak kilometara u blizini Kraljeva, gde Morava pravi meandre, na čak četiri mesta, predviđeno je da se ona “ispravlja”. Ali, prema mišljenju stručnjaka, menjanjem toka Zapadne Morave, direktno će se vršiti pritisak na nekoliko mostova.
Zbog velikog vodostaja Zapadne Morave, a koji je u junskim poplavama bio viši čak dva metra od uobičajenog, oštećeni su stubovi dva mosta kod Kraljeva. Velika količina smeća i stabala koje je reka nosila, udarala je u stubove mostova, pa je jedan od njih potpuno zatvoren za saobraćaj, jer su mu pukli stubovi.
Gradnja Moravskog koridora predvidela je da se ova reka “ispravlja”. Stručnjaci kažu da će Zapadna Morava tek onda postati izuzetno opasna, jer će biti mnogo snažnija.
Arhitekta Vasko Nikolov iz Kraljeva, kaže da je Morava sa snagom kakvu sada ima, samo u poslednjim poplavama oštetila dva mosta.
“Na ovom oštećenom mostu se vidi da je jedan stub izbijen, a drugi izbačen iz ležišta. I on je neupotrebljiv. Drugi most, koji se nalazi uzvodno, još uvek izdržava. Ali, ako se nešto ne preduzme na čišćenju priobalja, odnosno nanetog taloga, sigurno je da i taj drugi most čeka ista sudbina”, kaže Nikolov.
Izmenom toka reke, cela Moravska dolina, od Čačka pa sve do Kruševca će se promeniti.
“Kada se bude ispravila Morava, ona će dobiti još veće ubrzanje, delovaće još razornije na celom prostoru. Odnosno, na sve hidrotehničke objekte u njenoj dolini. Ukoliko se ne urade određene pripreme, odnosno ako se mostovi ne obezbede, oni neće biti spremni. Očigledan primer je to što se desilo sa ovim mostom”, objašnjava ovaj arhitekta.
Iz ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture kažu da će saobraćajnica imati i zaštitnu funkciju od poplava, a radovi će biti na tzv. obaloutvrdi.
“Iz ministarstva saobraćaja su rekli da je zbog čestih poplava Zapadna Morava u svom toku u blizini Kraljeva, menjala tok i pravila meandre. Oni naglašavaju da je ustvari reč o uređenju Morave i njenih pritoka kako više ne bi dolazilo do izlivanja”, navodi se iz ovog ministarstva.
Nije poznato da li je urađena hidrostatička studija procene uticaja. Tako bi se dobili svi potrebni parametri koji bi dali rešenje za sve ove probleme koji mogu nastati. Stručnjaci kažu da postoji način da se ispravljanjem reke spreči preveliko ubrzanje vode i da se zaštite objekti koji se nalaze na Moravi.
Radove na izgradnji Moravskog koridora izvodiće kompanija “Behtel–Enka” na osnovu ugovora vrednog skoro 800 miliona evra. Predsednik Aleksandar Vučić, otvarajući radove u decembru prošle godine, istakao je da će za dve godine biti završena deonica od Pojata do Kruševca, za tri godine Čačak – Kraljevo, a za četiri godine kompletan auto-put.
Predsednik je naglasio da Moravski koridor donosi najmoderniju tehnologiju i biće najširi auto-put od 30 metara. Objasnio je da digitalni auto-put znači da će građani imati na auto-putu digitalne znakove i obaveštenja gde su eventualno gužve, udesi, gde je klizavo i sve druge informacije, što će dosta podići bezbednost saobraćaja.
Auto-put se gradi za maksimalnu dozvoljenu brzinu od 130 kilometara na čas, a biće izgrađeno ukupno 11 petlji i 130 ostalih objekata, od čega 71 most, 23 nadvožnjaka, pet podvožnjaka i 31 propust.