Međunarodni poljoprivredni sajam je održan od 18. do 23. maja, a trajao je dan kraće u odnosu na prošlogodišnji.Okupio je više od 1200 izlagača, 10 odsto više u odnosu na prethodnu godinu, iz Srbije i 40 zemalja.Sajam je otvorio premijer Miloš Vučević, a na otvaranju su se obratili i komesar Evropske unije za poljoprivredu,Januš Vojčehovski, predsednica Pokrajinske vlade Maja Gojković, gradonačelnik Novog Sada Milan Đurić i generalni direktor Novosadskog sajma, Nikola Lovrić.
Prema evidenciji Novosadskog sajma poseta je ne samo premašila prošlogodišnju, već i sva očekivanja.
Najsrećniji posetilac je Oskar Paška iz Temerina koji je u Poklon-igri osvojio traktor John Deere 5045d.
Ove godine 91. međunarodni poljoprivredni sajam, nosilac oznake „Najbolje iz Vojvodine“ imao je snažnu
podršku Evropske unije koja je bila Partner priredbe. Uz najveći agrobiznis događaj kao i ranije su bili i Globos osiguranje – Generalni sponzor, Al Dahra – Zlatni sponzor, Banka Poštanska štedionica – Banka partner, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Pokrajinska vlada sa sekretarijatima za poljoprivredu i privredu, Grad Novi Sad i Darodavac u Poklon-igri Kite DOO.
Tokom šest dana održani su svi do sada poznati segmenti najvećeg događaja posvećenog agraru, na ovim prostorima, a bilo je i noviteta – Paviljon Evropske unije u Hali 1, Bio-bašta u Urbanom salašu…
Na Paviljonu Evropske unije održana su 42 događaja u kojima je učestvovalo 100 govornika. Kroz panele se predstavilo 35 kompanija, institucija i organizacija – 22. Paviljon su posetili ambasadori (Delegacije EU, Slovačke,Nemačke, Poljske, Holandije, Austrije, Francuske, Češke i Finske), kao i zamenici (Slovačke, Danske, Delegacije Evropske unije.) Na štandovima u paviljonu svakodnevno su bili prisutni i atašei. Za posetioce su kuvali i ambasadori zemalja članica i to njih 8 i dve zamenice ambasadora.
Ministarstvo za Evropske integracije, prvi put se predstavilo na Poljoprivrednom sajmu i to kao deo Paviljona Evropske unije. Više od 60 poljoprivrednih proizvođača interesovalo se kako da se prijave na IPARD programe, kao i za programe Evropske teritorijalne saradnje.
Štand Generalnog sponzora – Globos osiguranja posetilo je više od 1.000 ljudi, čime su u domaćoj
osiguravajućoj kući izuzetno zadovoljni i nastup na Sajmu smatraju sjajnom promocijom. Na dnevnom nivou održavali su i više od 20 sastanaka sa postojećim i potencijalnim klijentima. Kompaniji Al Dahra uloga Zlatnog sponzora donela je brojne benefite koji su značajno unapredili poslovanje i položaj na tržištu. Kroz poziciju i medijsku eksponiranost brend je postao prepoznatljiviji. Na štandu je bilo više od
700 posetilaca i učesnika Sajma.
Ostvareni su kontakti i održano je više od 50 poslovnih sastanaka. Iskoristili su priliku da se upoznaju s najnovijim tehnologijama i inovacijama, posebno u oblastima zaštite od požara i upravljanja otpadom, koje mogu unaprediti poslovne procese. Jedan od ključnih trenutaka bila je prezentacija novih kultura koje uvode u ponudu. Kako kažu – raduju se budućim prilikama.
Više od 80 posetilaca interesovalo se za uslove i kamate za poljoprivredne kredite u Banci partneru – Banci Poštanska štedionica. Iskustvo sa prethodnih sajmova je da se većina interesenata posle Sajma javi savetniku za poljoprivredne kredite i tako postane klijent Banke. Mobilnu ekspozituru Banke Poštanska štedionica samo za prva četiri dana koristilo je više od 200 posetilaca.
Kompanija KITE DOO – Darodavac u Poklon-igri je na ovogodišnjem Međunarodnom poljoprivrednom sajmu prodala 4 kombajna, 7 velikih traktora uključujući i najskuplji guseničar John Deere 8RX koji je bio izložen ispred glavnog ulaza u Novosadski sajam. Prodali su i 20 traktora snage 110-195 KS, 20-ak priključnih mašina i svih 9 telehendlera. U kompaniji KITE ističu da je prema poseti njihovom štandu, ovogodišnji Sajam uistinu zaslužio epitet Međunarodnog, jer su ih posetili kupci iz svih bivših jugoslovenskih republika, kao i iz Turske, Mađarske, Rumunije i Bugarske.
Svakog dana više od 50 poljoprivrednika, posetilaca Sajma se na štandu Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede interesovalo za subvencije. Osim sastanaka i panela u Hali „Master“ održani su i susreti sa delegacijama Republike Malavi i Gabonske Republike koje je primio ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Aleksandar Martinović. Kao i ranije Ministartsvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede bilo je Pokrovitelj Nacionalne izložbe stoke sa Izložbom genetskih potencijala, Izložbe organskih i proizvoda sa oznakama geografskog porekla i „Srpski kvalitet“, kao i kraft piva.
Pokrajinski sekretarijat za privredu i turizam je i ove godine u okviru Međunarodnog poljoprivrednog sajma pružio priliku brojnim saradnicima, odnosno proizvođačima – vinarima, starim zanatima, proizvođačima meda,preduzetnicima, poljoprivrednim gazdinstvima da se predstave. Programski sadržaj njihovog nastupa bio je posvećen promociji Vojvodine kao turističke destinacije. Kako kažu izuzetno su zadovoljni posetom, a mogu i da se pohvalie najvećim brojem izlagača do sada. Na njihovom Paviljonu budućnosti značajnu ulogu imale su prosvetne institucijeza promovisanje budućih kadrova u oblasti turizma, edukacije ženskog preduzetništva i starih zanata. Okosnica štanda Pokrajinskog sekretarijata za privredu i turizam bili su nosioci oznake za kvalitet „Najbolje iz Vojvodine“, a ove godine ih je prijavljeno 15. Pokrajinski sekretarijat za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo tradicionalno se predstavio na štandu Pokrajinske vlade. Kao i prethodnih godina, organizovan je veliki broj aktivnosti, a svaki dan bio je posvećen određenoj vrsti proizvodnje, edukacije savetodavaca… Prvenstvena ideja je bila da se poljoprivrednici i budući korisnici konkursnih sredstava u direktnom kontaktu upoznaju sa svim uslovima. Posetioce su najviše zanimali podaci o konkursima – kada će biti raspisani, otvoreni i kada će biti poznati rezultati.
Grad Novi Sad – Novi Sad je grad domaćin i redovan učesnik na priredbama koje se održavaju na Novosadskom sajmu i pruža podršku ovoj sajmskoj kući. I ove godine je tokom nastupa na Međunarodnom poljoprivrednom sajmu,na štandu u Hali „Master“, održano niz događanja na kojima su posetioci mogli da se upoznaju sa tim šta gradska uprava čini kako bi obezbedila najpovoljniji privredni ambijent u korist svih stanovnika, kao i da se izlagači iz inostranstva upoznaju s ponudom Novog Sada u svim sferama života.
Prvi put na Međunarodnom poljoprivrednom sajmu nastupila je, kao izlagač, i Kancelarija za Kosovo i Metohiju. U Hali 1 Novosadskog sajma predstavili su se brojni poljoprivredni proizvođači iz Štrpca, Zubinog Potoka,Vitine, Novog Brda, Gnjilana i Leposavića, kao i vinarije Orahovačkog vinogorja… Ostvareno je više od 50 kontakata, a održani su i sastanci sa zainteresovanim distributerima. Na štandu Kancelarije predstavila su se kulturno-umetnička društva sa KiM, a nastupili su i glumci pozorišta u Gnjilanu. Dolazak najavljuju i za narednu godinu, sa još više izlagača.
Na velikom štandu Italije predstavilo se 11 kompanija. „CaBa industrie“ prvi put je nastupila na
Međunarodnom poljoprivrednom sajmu. Predstavili su mehanizaciju za voćarstvo i vinogradarstvo, a vrlo su zadovoljni ostvarenim kontaktima. „Carraro“ je 23. put na Poljoprivrednom sajmu koji je za njih najefikasniji način predstavljanja.Nekada su na sajmovima prodavali svoje proizvode, a sada ih predstavljaju koristeći nove tehnologije, pa ne moraju fizički da ih donose u Novi Sad. Kompanija „Nobili“ proizvodi mašine za zaštitu bilja i za košenje trave I za mlevenje grana, na tržištu je duže od 70 godina, a više od pola veka i na Novosadskom sajmu. Dnevno su imali i po 10 sastanaka sa novim i sa starim kupcima.
Ove godine Češka se predstavlia sa 6 kompanija i Savezom uzgajivača tovnih goveda u Češkoj, čijih je 12 članova u Paviljonu EU promovisalo svoju proizvodnju. Osim ostalog dogovorena je dalja saradnja u oblasti tovnog govedarstva čeških i govedara u našoj zemlji.
Austrijske kompanije su više od 20 godina prisutne sa Međunarodnom poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu.Ove godine ostvarile su više kontakata i održali više od 90 sastanaka, više nego prošle godine.
Na štandu Španije predstavilo se 8 kompanija. Neke su već prisutne na tržištu Srbije, a neke traže distributere.I oni kažu da su održali veliki broj sastanaka – više od od 40 sastanaka, i na većini dogovorili nastavak pregovora..
Veliko interesovanje je vladalo za štand Indonezije. Posetioci su svakodnevno mogli da probaju njihove
proizvode, a veliko interesovanje bilo je za degustaciju indonežanske kafe, koja je prvi put stigla ne samo na Poljoprivredno sajam već i u našu zemlju. Pored kafe predstavili su i začine.
Rumunska kompanija “Agent trade” planira sledeće godine da učestvuje na Sajmu u Novom Sadu, a ove godine imali su više od 10 sastanaka. I kompanija “MeFIN” zadovoljna je ovogodišnjim učešćem i ostvarenim kontaktima. Kažu – bolje nego prošle godine!
Kako kažu na štandu Holandije, za njih su bili važni sastanci sa potencijalnim saradnicima, a imali su ih
prosečno po tri dnevno. Privredna komora Republike Srpske u saradnji sa Spoljno-trgovinskom komorom Bosne i Hercegovine organizovala je nastup i predstavljanje 8 kompanija, čiji predstavnici su održali više od 50 sastanaka. sa potencijalnim partnerima.
Na Izložbi organskih i proizvoda sa oznakama geografskog porekla i „Srpski kvalitet“, kao i kraft piva., Farma organskih jaja Selevac je zabeležila više od 50 zainteresovanih posetilaca za direktnu kupovinu jaja sa Farme, ali i više od 10 sastanaka sa zainteresovanim distributerima u našoj zemlji, Holadniji, Mađarskoj i Bugarskoj. Satura Organic Banatska Topola kaže da im je cilj bio promocija brenda. Za sada sve što proizvedu i prodaju: 10% u Srbiji, a 90% rinfuzno u inostranstvu. Za Fruškogorski lipov med vladalo je standardno veliko interesovanje posetilaca Sajma, a bilo je zainteresovanih i za distribuciju i prodaju u inostranstvu. Ariljska malina je ostvarila prve kontakte i održala tri sastanka sa zainteresovanima za distribuciju sokova u Češku, Ameriku, Kanadu i zemlje EU. Udruženju proizvođača zanatskog piva cilj je bila promocija kraft piva. Po njihovim rečima za prva četiri dana na Sajmu je popijeno više od 1.500 litara različitih vrsta Kraft piva.
Izložba poljoprivredne mehanizacije
Okosnica Izlobe mehanizacije bilo je Poslovno udruženje uvoznika i izvoznika koje se predstavilo sa svojih 17 od 18 članica. U Udruženju kažu da je poseta bila bolja nego lane, a prodaja nešto niža i primerena situaciji u agraru i mogućnostima za finansiranje.
Firma FPM Agromehanika u Boljevcu je tokom Sajma beležila zadovoljavajuću posetu štandu. Interesovanje je bilo podjednako za traktore i priključne mašine. Izdali su predračune za 20 do 30 miliona dinara, više poljoprivrednicima, ali i komunalnim službama. Očekuju da će veći deo njih biti realizovan zahvaljujući lokalnim,republičkim i Prosperitati subvencijama.
U kompaniji MBV u Vršcu zadovoljni su i posetom štandu i prodajom, a prema rečima menadžera prodaje prodali su 30-ak priključnih mašina.
Kompanija „Inter Agrar“ je na 91. međunarodnom poljoprivrednom sajmu prodala 4 FENDT traktora i desetak priključnih mašina i s obzirom na tešku godinu za poljoprivredu, kažu da su prijatno iznenađeni i prodajom, ali i posetom štandu.
Sreću da promovišu na Sajmu nove koncepte i modele traktora nisu imali u IMT-u. Zbog zaobilaznog puta kojim stižu iz matične kuće, kompanije TAFE u Indiji, na 91. međunarodni poljoprivredni sajam nisu stigli električni i traktor koji koristi kao gorivo hidrogen. Što se tiče mehanizacije iz standardne prodaje, zadovoljni su prodajom i posetom štandu, svesni da se svaka prodaja zasniva na subvencijama, bilo lokalnih samouprava ili države.
U kompaniji ITN zadovoljni su posetom štandu i, pored uvek zanimljivih telehendera, posebno naglašavaju zainteresovanost za zalivne sisteme. Kažu da je najveći deo kupaca „na čekanju“, procenjuju ponude i drugih prodavaca mehanizacije i čekaju da im banke odobre što povoljnije uslove kreditiranja.
Kompanija Agroglobe je izložila standardni program, zadovoljni su posetom štandu. Prodaja mašina je bila solidna, slabije su prodavali priključne mašine.
Poljoprivrednu mehanizaciju su izlagale i kompanije koje nisu u Udruženju.
Kompanija Agropanonka je tokom Sajma prodala između 35 i 40 „belarus“ i „mahindra“ traktora i desetak priključnih mašina, a zabeleženo je i 30-ak ozbiljnih upita za kupovinu „staro za novo“. Po njihovom utisku poseta je bila dobra, ali je prodaja bila, slabija nego prošle godine, što se dešava i u ostalim zemljama u okruženju.
U VGP-u kažu da sajam ne doživljavaju kao vašar gde se insistira isključivo na prodaji. Ovogodišnji
međunarodni poljoprivredni sajam iskoristili su za promociju kod nas manje poznatih južnokoreanskih traktora KIOTI. Veoma su zadovoljni interesovanjem posetilaca za taj brend i veruju da će KIOTI traktori od septembra kada se očekuje da krene IPARD, biti zanimljivi i korisnicima tog programa.
Nacionalna izložba stoke
Manjež je i na ovogodišnjem 91. međunarodnom poljoprivrednom sajmu okupio više stotina grla stoke,
među kojima su najbrojnije goveda, ovce, konji i koze. Ova manifestacija mnogim izlagačima služi kao idealna prilika da izlože svoje životinje i pohvale se najkvalitetnijim grlima koja imaju, a na osnovu kojih ostvaruju dalju saradnju sa potencijalnim kupcima. Većina njih iskoristila je upravo tu šansu i dogovrila prodaju velikog broja grla koja se nalaze na njihovim farmama.
Ima i onih izlagača koji su sa Sajma otišli praznih prikolica, ali punih džepova. Među njima je i porodica Takač iz Pačira koja je prodala svoje jedino izloženo grlo – kapitalnog bika Roberta od 1.620 kilograma, a koji će otputovati na farmu u Sjenici. Među najzadovoljnijim izlagačima su i predstavnici Al Dahre koji su na Sajmu prodali svih 25 izloženih visokosteonih junica crno-bele holštajn-frizijske rase, a svako grlo je koštalo 2.800 evra. Kada je reč o konjima, izlagači kažu da nisu došli s namerom da ih prodaju jer ove plemenite životinje drže iz ljubavi i predstavljaju najelitnija grla.
Od oko 400 ovaca, koliko ih je bilo u nekoliko štala Novosadskog sajma, prodato je dvadesetak grla, a izlagači su ugovore prodaju naveliko sa kupcima koji su posetili sajam Sajam. Inače, cene grla kretale su se od 250 evra za ovce i 500 evra za ovnove. I jedini izlagač živine „Panović trade” sa Sajma odlazi bez ijednog kljuna, budući da su prodali svih šezdesetak kokošaka. U zavisnosti od rase, isa braun je koštala 1.200 dinara, a dekalb white 2.000 dinara po kljunu.
Ocenjivanje kvaliteta proizvoda i usluga, organizovano uoči i tokom Sajma, realizovano je u 30 robnih grupa. Veče šampiona je održano u Kongresnom centru „Master”, u četvrtak, 23. maja, kada su proglašeni i Najbolji u agrobiznisu. Zvanje apsolutnog lidera kvaliteta 91. međunarodnog poljoprivrednog sajma u Novom Sadu, ponela je ITN GROUP – za najbolje privredno društvo u agrobiznisu sa značajnim međunarodnim dostignućima. Novinarska nagrada Novosadskog sajma „Petar Davidović“ za 2023. godinu uručena je Zorki Badnjar, novinarki Dunav TV, RTV Pančevo.
Stručni i poslovni susreti održavani su mahom u Kongresnom centru „Master” Novosadskog sajma, ali i na štandovima izlagača. Od 18. do 23. maja priređeno je više od 120 događaja, ne računajući one na paviljonu Evropske unije.
Urbani salaš sa Bio-baštom – bio je i ove godine prostor na kom su posetioci mogli da se informišu o organskoj proizvodnji, upoznaju sa biljnim vrstama, edukuju o semenskom i sadnom materijalu… Projekat su partnerski pripremili Novosadski sajam i Institut za ratartsvo i povrtarstvo, Poljoprivredna škola u Futogu i Udruženje Organski Sad – Novi Sad. Svakoga dana bili su upriličeni različiti programi i radionice, pre svega za najmlađe, ali i za sve posetioce zainteresovane za proizvodnju organskih biljaka, agro-tehničke mere u proizvodnji povratrskih kultura i lekovitog bilja,kao i za hidroponsku proizvodnju i obrazovanje u oblasti poljoprivrede.
U potrazi za poslom – Nacionalna služba za zapošljavanje, sa kojom je Novosadski sajam potpisao Protokol o saradnji, čest je učesnik na priredbama Novosadskog sajma u želji da doprinese razvoju partnerstava u domenu zapošljavanja, edukacije stručnih kadrova, a samim tim i ulaganja u ljudski kapital. Predstavnici kompanija mogli su na štandu NSZ da se raspitaju o svim uslovima i procedurama za zapošljavanje novih kadrova, kao i da direktno podnesu prijave, koje će biti prosleđene na realizaciju nadležnim filijalama. Štand je bio izuzetno posećen i uspostavljena su značajna partnerstva sa različitim kompanijama. Posetioce su najviše zanimale informacije o slobodnim radnim mestima, kao i o programima koje Nacionalna služba za zapošljavanje realizuje.
PRATEĆI PROGRAMI:
- Poklon-igra za posetioce
- Porodični dan
- Veče šampiona
- Javno ocenjivanje goveda, konja, ovaca
- Dan stočara, sa Svečanim uručenjem nagrada uz defile nagrađenih grla stoke
- Preponska revija za Pehar Novosadskog sajmna
Prema evidenciji Novosadskog sajma, u organizovanim dolascima, Sajam su posetili članovi zadruga – ratari,stočari, proizvođači, članovi udruženja poljoprivrednih proizvođača, đaci, studenti, zaposleni iz preduzeća koja su u oblasti agrara i srodnih delatnosti, iz Srbije ali i regiona, odnosno Evropske unije. Brojne su privredne, naučne i političke delegacije stigle su na Novosadski sajam – Srbije, Argentine, Češke,
Španije, Italije…