Bojkot trgovinskih lanaca u Srbiji zbog visokih cena biće nastavljen u ponedeljak, 24. februara, a Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva pozvalo je građane da ovog puta bojkotuju samo jedan trgovinski lanac na sedam dana.
Potrošači su putem ankete glasali za bojkot kompanije Delhaize, odnosno Maxi i Shop&Go prodajnih objekata.
“Ovog puta pozivamo na pojedinačni bojkot trgovaca, a prema glasovima potrošača prvi na toj listi je Delhaize, odnosno Maxi i Shop&Go, za koji je glasalo 66,8 odsto građana. Drugi je Mercator sa 20,7 odsto, dok je Lidl treći sa 7,3 odsto glasova potrošača. Univerexport dobio je tri odsto, a DIS 2,2 odsto glasova”, kaže za Biznis.rs predsednik Efektive Dejan Gavrilović i dodaje da će ovim redosledom i ići pojedinačni bojkot.
Kako napominje naš sagovornik, iako su se ovog puta odlučili za samo jedan trgovinski lanac, preporuka potrošačima je da – koliko god su u mogućnosti – smanje kupovinu i kod ostalih trgovaca, jer će samo na taj način uspeti da utiču da cene hrane u Srbiji dugoročno budu niže nego što su sada, a realnost je da su među najvišima u Evropi.
Iako još uvek nema zvaničnih rezultata od prošlonedeljnog bojkota, Gavrilović kaže da je, prema proceni Efektive, promet trgovinskih lanaca za pet dana pao za oko 25-30 odsto.
Nakon Delhaize-a ovo udruženje pozvaće potrošače na sedmodnevni bojkot trgovinskog lanca Mercator i njihovih Idea i Roda prodajnih objekata, a zatim Lidla.
Za godinu dana najviše poskupeli šećer, džem i čokolada
Kada je reč o hrani i bezalkoholnim pićima, najveće poskupljenje za godinu dana beleže šećer, džem, med i čokolada – 15,1 odsto, a odmah iza njih su kafa, čaj i kakao sa 12,6 odsto.
Prema zvaničnoj statistici, rast cena od 11,2 odsto zabeležen je i kod ulja i masti. Voće je poskupelo za 12,5 odsto, a povrće 5,3 odsto. Hleb i žitarice skuplje su za 3,8 odsto, dok je meso jeftinije za 1,3 odsto.
Komentarišući potrošačke cene, Dejan Gavrilović ocenjuje da je jedino obrazloženje za proizvode poput kafe, kakaoa i čokolade rast cena na globalnom nivou zbog vremenskih nepogoda koje pogađaju proizvođače.
Ipak, on smatra da su ovakve situacije za trgovce često “paravan” za neosnovano podizanje cena, jer su robu koju imaju na lageru već platili po staroj ceni.
“Tokom bojkota u prodajnim objektima je bilo prilično zanimljivih akcija na određene proizvode. Recimo, štrudla jednog proizvođača, koja nikada nije koštala ispod 100 dinara sada se mogla naći za 85. Jedna od popularnih supa iz kesice prodavala se za 33 dinara. Pretpostavljamo da su ovakvim akcijama trgovci želeli da umanje efekat bojkota i da privuku ljude da kupuju kod njih. Ipak, mi hoćemo trajno niže cene, a ne akcije”, zaključuje predsednik Udruženja za zaštitu potrošača Efektiva Dejan Gavrilović.