Deca sa posebnim potrebama rađaju se dva puta. Moraju da nauče da se kreću u svemu za koji prvim rođenjem nisu pripremljena. Drugo rođenje zavisiće od vas, od onoga što budete umeli da im pružite, rekao je Đuzepe Pontiđa. Rađaju se dva puta I biće im teško, ali će na kraju i za vas to biti ponovno rađanje. Zbog toga je važno iznaći ,metode u obrazovanju učenika kako bi deca spremno prihvatila svoje drugare i pomogla u pronalaženju drugog rođenja. PHŠ ,,Dr Đorđe Radić, najstarija poljoprivredna škola u Srbiji uključena je upravo u projekat inkluzije u održivoj poljoprivredi. Šta projekat znači za učenike i širu zajednicu, za Naše selo govori Prof. Milana Marinković
Projekat ,, Različiti putevi u održivoj poljoprivredi-osnaživanje učenika za stručno obrazovanje I obuku,, u koji se uključila I Poljoprivredno hemijska škola Dr Đorđe Radić iz Kraljeva trebala bi da doprinese sigurnijem pristupu deci sa različitim potrebama kako bi lakše stekla obrazovanje ali I samopouzdanje socijalizacijom sa svojim vršnjacima.
Inkluzivno obrazovanje je obrazovanje gde su sva deca, dobrodošla u obrazovne ustanove, bez obzira kojeg su porekla, socijalnog statusa, zdravstvenog stanja…To podrazumeva da se u odeljenju, nalaze deca sa razlikama i da odeljenje može i mora da funkcioniše kao zajednica u kojoj su svi svesni da među njima ima razlika i da je to svakodnevna realnost kako tu, tako i van ustanove, u životu svakog od nas.
Na profesorima ove škole je veliki zadatak i odgovornost da uspostave atmosferu razumevanja i tolerancije među decom. Prevashodno da bi od dece izrasli dobri, humani i plemeniti ljudi i da bi im takva atmosfera omogućila da ih nauče svemu što treba da znaju kao budući akademski građani.
Različitosti ne moraju i ne bi smele da budu prepreka u daljoj realizaciji ovih programa. Obrazovanje čiji je temelj inkluzivnost, ili da prevedemo uključivanje kroz generacije, stvara obrazovane, humane i tolerantne ljude, spremne za izgradnju sopstvenog života u svetu različitosti.
Program će biti sproveden na međugraničnoj sardnji jer osim poljoprivrednih škola Srbije kolege iz Makedonije su partneri na projektu tako da će iskustva na zajedničkom zadatku biti od velikog značaja za dalji rad u školama i možda izrditi nove metode.
Aktivnosti na ovom prekograničnom projektu imaju za cilj razvoj inkluzivnog poljoprivrednog nastavnog plana i pograma saradnju sa stručnjacima i uključivanje dostupnih nastavnih materijala. Pored toga projekat predvviđa angažovanje zajednice i partnerstvo sa lokalnim organizacijama kako bi se olakšalo učenje osetljivim kategorijama nastave ali organizovala predavanja podizanja svesti orjentacije kako za učenike, tako i porodice. Projekat se sastoji od dve aktivnosti i to razvoj inkluzivnog poljoprivrednog nastavnog plana i plana nagažovanja zajednice. Sonja Cvetković