Druga takmičarska izložba proizvoda od maline sa dodatom vrednošću pod nazivom „Crveno zlato Srbije“ održana je 9. jula na Promenadi, ispred Školskog restorana „Istra“. Organizator i idejni tvorac ove izložbe je Institut za primenu nauke u poljoprivredi iz Beograda, uz podršku Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije.
Vrnjačka Promenada je na trenutak u šarenilu karnevala zamirisala na maline i privukla pažnju mnogobrojnih gostiju. Naime, Institut za primenu nauke u poljoprivredi (IPN) u Vrnjačkoj Banji, po drugi put je organizovao izložbu proizvoda od maline sa dodatom vrednošću. Cilj ove takmičarske izložbe je, promocija i izgradnja srpskog brenda tradicionalnih i inovativnih proizvoda od maline. Razlozi organizovanja iste su mnogobrojni ali je cilj nagraditi proizvođače maline koji ovogodišnjom cenom teško pokrivaju svoje troškove u malinjaku.
Malina je simbol tradicije naše poljoprivrede, a njen kvalitet je prepoznat u čitavom svetu. Čak 95% roda maline se izvozi. Ovo voće se naziva „crvenim zlatom Srbije“. Prerada i stvaranje dodate vrednosti može biti jedna od razvojnih šansi srpskog malinarstva. Iz tog razloga, cilj ove takmičarske izložbe je promocija i izgradnja lidera srpskog brenda tradicionalnih i inovativnih proizvoda od maline i prepoznatljivosti domaćih proizvođača i proizvoda.
Dr Rade Jovanović, direktor Instituta za primenu nauke u poljoprivredi, je prilikom otvranja takmičarske izložbe Crveno zlato Srbije istakao I to da ukoliko se nešto uskoro ne promeni u sektoru malinarstva po pitanju cene I nadgradnje proizvodnje možemo doći u poziciju da malina ode u istorijske anale.
,,Ovo je naš odgovor na ono što se događa, svetska kriza, problem sa izvozom, cena voća, pa ajmo da taj proizvod finalizovan prodamo našim ljudima i gostima koji dođu u Srbiju.Napravimo proizvode koji mogu da se proizvode u svakoj kući i iskoroistiti ovoliku količinu maline koju imamo a sa druge strane da ova niska cena ne ubije entuzijazam. Da je to i dalje grana poljoprivrede koja treba da ostane i da se još više unapređuje, zarvija sa novim tehnologijama i većim prinosima, koja će učiniti našu malinu konkurentnijom. Ovo je nadam se početak jednog novog Brenda koji će u novom svetlu promovisati našu malinu i proizvođače.,,kaže Dr Rade Jovanović, direktor IPN i inicijator izložbe
Danijela Prodanović iz Vraneša ubira plodove svog rada jer je sada već prepoznaju gosti banjske promenade. Iz hobija do dodtnog izvora prihoda nije bio dug put a ona se trudila da svojim kupcima ponudi više od 30 svojih proizvoda. Voćni džem od maline, žele od maline, marmelada, voćni sok od maline, sok od maline, zamrznuta malina, pasterizovana malina, pasterizovana kaša od maline, sirup od maline, kompot, slatko, kandirano voće, sušeno voće, torta od malina, rolati, vanilice I salčići sve slatko ,,prste da poližeš,,mešani proizvodi ali među njima imalina sa čili papričicom, namaz koji je Danijela Prodanović iz Vraneša osmislila prošle godine…ovi ukusi su čini se pun pogodak
,, Ljuti džem od maline je sigurno jedinstven po svom ukusu I retkom proizvodu.Noćas sam kuvala, pripremala sveže . Volim da eksperimentišem, dopalo se i ljudima. Traži se. Meni je ovo dodatni posao ali me potpuno ispunjava. Ono voća i povrća što nema u bašti nalazim u prirodi podno Goča. Mene košta moj trud, tako da sam zaista zadovoljna i reakcijom i prodajom. Meni je važan kvalitet…ne jurim količinu a i da hoću ne mogu, jer sve se radi ručno i na starom smederevcu. Od ovog posla moglo bi da se živi naročito jer osim svoje baste obilato koristim šumske plodove kao sirovinsku bazu.,,
Na drugoj izložbi učešće je uzelo oko 40 izlagača raznolikih proizvoda od maline tako da komisiji nije bio lak zadatak da oceni najbolje jer su odlučivale nijanse. Proizvode su izložili poljoprivredna gazdinstva, zadruge i udruženja poljoprivrednih proizvođača, firme, pojednici i grupe učenika , studenata, nastavnika, istraživača iz poljoprivredno-prehrambenih škola, instituta i fakulteta.U svakom slučaju bilo je važno predočiti široj javnosti I gostima banje da smo dorasli većim izazovima kada je gotov proizvod u pitanju. O ukusuma nije primereno govoriti ali kada govorimo o malini greške nema jer od ukusnog ploda bobice široka je lepeza proizvoda a avisoko je kotirana i u farmako industriji.
Milica Nikolić je pak povrće i voće iskoristila kao bazu za negu i lepotu jer kako kaže vitamin treba sirovo koristiti u ishrani a preradom nadgraditi lepotu i spolja. Verovali ili ne malinom možete da se zaštitite i od sunca. hladno ceđeno ulje semena maline i pogaču.
,, Ja sam koristeći malinu u kombinaciji sa drugim sastojcima, prirodnim uljima i kozjim mlekom došla do različitih proizvoda koji su sada cenjeni na tržištu i pomažu kako estetski tako i zdravstveno. Nega kože, lica, kose je jedan od važnih aspekata našeg zdravlja, tako da osim konzumiranja maline nju možemo kao što vidite obilato koristiti u ove name. U početku je naravno bilo teško ali sada je druga priča.,,
Odličan nastup i štand sa proizvodima od maline imala je Poljoprivredno-veterinarska škola sa domom učenika iz Rekovca. Na izložbeno-prodajnom štandu našli su se: kolač od maline, slatko od malina, džem od malina, gusti sok od malina, ružice od malina… Učeničkoj zadruzi “Plodovi Levča” dodeljena je diploma za osvojenu srebrnu medalju na takmičarskoj izložbi proizvodi od maline “Crveno zlato Srbije” za proizvod slatko od maline
Bilo je različitih ukusa, raznolikih proizvoda iz svih krajeva gde se malina tradicionalno uzgaja,od Arilja do Leskovca preko Kraljeva, Milanovca, Brusa, Jošaničke banje…Ovi proizvođči su manje više porodičan posao sa malinjaka proširili na gotov proizvod gde su videli svoju šansu. Svi se slažu u jednom da je prerada isplativija i naročito pogodna za mala gazdinstva sa više članova porodice.
Interesantno je da se na izložbi najviše probao sok i liker od maline, pa se u tom smeru kretala i prodaja istih.Turistički centri jesu mesto gde upravo ovi proizvodi moraju da nađu svoje mesto potvrđuje nam i prof. Drago Cvijanović.
,, Malina je zaista odličan primer, jer ste verovatno probali ove proizvode, da možemo da ostvarimo više ciljeve. Gospodin turista kada dođe u neki kraj želi da proba te proizvode, želi da kupi te proizvode. Ta reklama uspešnosti nema cenu, jer samo zadovoljan kupac i turista se ponovo vraća. U seoskom ali evo i banjskom turizmu mali proizvođači treba da dobiju svoju šansu i mislim da je imaju i zaslžuju. Prava je šteta da neki drugi ubiraju plodove rada naših domaćina, vreme je da se to ispravi.,,
Izložene raznovrsne proizvode od malina obišli su zainteresovani prolaznici koji su imali priliku da ih degustiraju. Stručni žiri izglasao je proizvode u koji bi mogli da budu budući brend Srbije u kategoriji proizvoda od maline.
Srbija je treća najkonkurentnija zemlja kada je reč o malinama pored Poljske i Čilea. Međutim ozbiljna zarada se može ostvariti tek ako prodajemo proizvode iz viših faza prerade. Od maline može da se dobije čak 3.000 raznih artikala. Mi imamo tadiciju u proizvodnji maline, ali smo početnici u poslu da proizvodim i prodajemo artikle iz viših faza prerade. Dakle, ne želimo da izvozimo više samo sirovinu, već finalne proizvode od maline, koji su više plaćeni i ekonomski isplativi za sagovornike u ovoj priči. Takmičenje u Vrnjačkoj Banji, malini u čast je bio povod, ali je poruka sa istog daleko važnija. S. C.