Veleprodajna cena azotnog đubriva je povećana tri puta u odnosu na lane. Države koriste različitie mehanizme kako bi poljoprivrednicima ovo đubrivo bilo pristupačnije.Prema pisanju “Politike”, Ministarstvo poljoprivrede je produžilo period za subvencionisane kredite, a ministar Branislav Nedimović je, za početak, oformio – radnu grupu.
”Popisali smo sve zalihe koje imamo i formirali radnu grupu koja se bavi ovim problemom. Grupa će u narednom periodu izaći sa predlogom za prevazilaženje tog stanja u prolećnoj setvi. Velika je tražnja za azotnim đubrivima, imamo planove kako to da rešimo sa Rusijom, a možda i sa Iranom, jer je ta država veliki svetski proizvođač uree”, kazao je Nedimović.
Prema njegovim rečima, u Evropi je najveći proizvođač azotnog đubriva ”Jara”, obustavio 50% proizvodnje, dok se u hrvatskoj Kutini takođe ne proizvodi. Ranijih godina veštačka đubriva u Srbiju pretežno su se uvozila iz Rusije (oko 60%) ali i iz EU, uglavnom iz Hrvatske, Austrije, Mađarske i Rumunije.
CENA GASA ČINI 80% TROŠKOVA proizvodnje a proizvođači mineralnih đubriva iz Evropske unije objavili su nedavno da više nisu konkurentni na tržištu. Udruženja proizvođača đubriva ”Fertilizers Evropa”, pozvalo je Evropsku komisiju da preduzme hitne mere koje će omogućiti povratak uslova u kojima proizvođači mogu da nastave da snabdevaju evropske poljoprivrednike visokokvalitetnim i održivim đubrivima iz EU.
Jakob Hansen, generalni direktor udruženja ”Fertilizers Evropa” naglasio je da će biti problema s mineralnim đubrivima i da su se oni, do sada, ravnopravno takmičili sa proizvođačima iz Rusije, Severne Afrike i zalivskih zemalja u kojima je cena gasa niža i stabilnija. U ovakvim okolnostima, nisu konkurentni i to je razlog privremenih ograničenja i zatvaranja pogona širom Evrope. / Politika/ S.C.