
Turska je poznata po dva velika aduta – ukusnoj, pikantnoj hrani i vrelom letnjem vremenu. Kada se ta dva spoje, potrebno je nešto što će rashladiti i osvežiti organizam. Rešenje Turaka je ajran – jednostavna, a opet osvežavajuća mešavina svežeg jogurta, vode i soli, koja posle sparnog dana donosi pravo olakšanje.

Iako njegov slankasto-kiseli ukus možda ne prija svima, privlačnost ajrana je neosporna. U regionu gde se spajaju Evropa i Azija pije se vekovima, a danas se prodaje širom Turske i u nekoliko drugih zemalja, od nedavno i u velikim trgovačkim lancima u Srbiji.
Zdravstveni efekti ovog tradicionalnog pića su dobro poznati.
– Konzumiranje ajrana pomaže obnavljanju minerala izgubljenih znojenjem tokom leta i doprinosi zdravlju creva – ističe profesor Barbaros Ozer sa Poljoprivrednog fakulteta Univerziteta u Ankari.
Ajran se proizvodi jednostavno, ali postoje različite metode koje utiču na ukus i teksturu pića. Osnova je svež jogurt, koji se razblažuje hladnom vodom u omeru od približno 2:1 ili 1:1, u zavisnosti od željene gustine. Dodaje se mala količina soli, koja naglašava osvežavajući ukus i pomaže u nadoknadi minerala. Tradicionalni turski ajran se često mućka drvenom varjačom ili u specijalnim posudama kako bi se dobila pena na vrhu. U nekim oblastima, kao što je Susurluk na severozapadu Turske, koristi se jogurt sa većim procentom masti, što daje bogatu, kremastu teksturu. Nusproizvod pravljenja putera, Yayık ajran, ima blaži i penušaviji ukus. Ponekad se dodaju i začini poput mente ili ljutih papričica, a u modernijim varijantama koristi se i gazirana mineralna voda za dodatnu svežinu.
Danas je ajran jedan od najkomercijalizovanijih napitaka u Turskoj. Od supermarketa do uličnih prodavaca, gasi žeđ i prati obroke širom zemlje. Globalni lanci brze hrane u Turskoj, poput Mekdonaldsa i Burger Kinga, nude ajran uz obroke. U restoranima sa kebabom često se bira između „otvorenog“ (sveže napravljenog) i „zatvorenog“ (industrijski pakovanog) ajrana, pri čemu Turci uglavnom preferiraju otvoreni zbog boljeg ukusa.
Uprkos popularnosti u Turskoj i okolnim zemljama, ajran se još uvek nije probio na globalno tržište. Glavni razlog je nepoznavanje turske kuhinje i specifičan kiseli ukus klasičnog ajrana, koji strancima često deluje neobično.
Bilo da je u pitanju industrijski, sveže pripremljeni ili penasti Susurluk ajran, jedno je sigurno – kada ga probate, velike su šanse da ćete se vratiti po još. Izvor City magazin