Izvor: eKapija | Utorak, 08.12.2020.|
U prvih deset meseci ove godine sa aerodroma Konstantin Veliki u Nišu transportovano je 404.164 kg robe, dok je u istom periodu 2019. godine transportovano 961.562 kg robe, što predstavlja umanjenje od 57,97%. Evidentno je da je proglašenje pandemije uticalo ne samo na putnički, već i na kargo saobraćaj, kaže za eKapiju Mihajlo Zdravković direktor preduzeća Aerodromi Srbije. Opremanjem aerodroma Morava u Kraljevu, država planira da u narednom periodu ova vazdušna luka postane regionalni centar za prevoz robe.
Aerodrom Morava u Kraljevu trenutno poseduje dozvolu za obavljanje putničkog avio saobraćaja i nema dozvolu za obavljanje kargo saobraćaja.
– Nadležno Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture završava izradu Prostornog plana posebne namene područja aerodroma, koji treba da omogući izgradnju najsavremenije poletno sletne staze i pratećih sadržaja neophodnih za prihvat i otpremu najvećih tipova vazduhoplova koji se koriste u kargo saobraćaju – kaže Zdravković.
Dodaje da će izgradnja novih saobraćajnica omogućiti da se roba iz svih krajeva Srbije brzo transportuje do aerodroma.
– Time će Aerdorm Morava postati ne samo centralni srpski aerodrom za prevoz robe, već i ozbiljan regionalni centar, a sve imajući u vidu završen auto put Miloš Veliki, izgradnju deonice Preljina – Pojate, koja će omogućiti brzu vezu sa auto putem E75, kao i brze saobraćajnice od Batočine do Mrčajevaca. Iz svih krajeva Srbije moći će da se brzo transportuje roba do aerodroma, a onda sa aerodroma dalje u ceo svet. Ovakvu prednost i ovakvu poziciju, gotovo da nema nijedan veliki aerodrom u okruženju – kaže Zdravković.
Kako funkcioniše avio kargo transport na aerodromu Konstantin Veliki
Kargo saobraćaj na aerodromu Konstantin Veliki Niš funkcioniše po principu kargo čarter avio letova, što podrazumeva neposrednu najavu kargo avio kompanije ili špedicije pre dolaska na aerodrom.
– Za sada nema redovnog kargo avio saobraćaja, ali se nadamo da će se završetkom pandemije i povećanjem privredne aktivnosti steći uslovi i za razvoj ovog vida redovnog saobraćaja – navodi Zdravković.
Planovi za manje aerodrome širom Srbije
Država ima u planu da još neke, manje aerodrome ponovo oživi i aktivira, a prema Zdravkovićevim rečima nije realno očekivati da svi aerodromi budu međunarodni i opremljeni za prihvat i otpremu kargo vazduhoplova.
– Zahvaljujući podršci Vlade Republike Srbije i nadležnog Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture nastavljaju se dalja investiranja u izgradnju i stavljanje u funkciju manjih aerodroma na teritoriji Republike Srbije. Namena samih aerodroma vršiće se u skladu sa potrebama regiona koji gravitira ka datom aerodromu, ali nije realno očekivati i nije moguće da svi aerodromi budu međunarodni i opremljeni za prihvat i otpremu kargo vazduhoplova – kaže Zdravković i ističe da je u ovom trenutku u Aerodromima Srbije, fokus na razvoj kargo saobraćaja usmeren ka aerodromu Morava. Ivana Milovanović