Na Moravi su početkom 19. veka postojali posebni granični prelazi Kneževine Srbije sa Otomanskim carstvom, preko kojih se išlo skelom. Za meštane sela Obrež kod Varvarina skela je ostala veoma značajno prevozno sredstvo, bez kojeg su ostali pre dva meseca.
Najkraći put za meštane Obreža do 500 hektara najplodnije zemlje na suprotnoj strani Morave je preko vode. I od pamtiveka je zato služila skela.
Pripremila Ljiljana Raičević
“Pre dva meseca kada je bila velika poplava u Kraljevu, ta voda je donela ili neko drvo ili one splavove, udarila u sajlu i otkinula je i oterala skelu”, ističe Miodrag MIlević iz sela Obreža.
Pokušali su Obrežani da je stignu, čak su zamalo to i uspeli u Ćupriji, ali je rečna struja bila jača i brža.
Skela se zaustavila 55 kilometara nizvodno ovde u Bagrdanu. Meštani je povremeno obilaze, crpe vodu kako se ne bi potpuno potopila i čekaju da se prikupi novac kako bi se transporovala natrag do Obreža.
Već dva meseca traže najbolje i najeftinije rešenje.
“Pokušali smo vojska da nam doveze skelu, međutim kod Ćuprije ima stari srušen most koji ne može da se preskoči i vojska je odustala”, kaže Miodrag Miletić.
Za dizalicu i za prevoz nam traže između 4.500 i 5.000 evra, a možemo deo novca da skupimo , ali nemamo za sve. U Opštini su raspoloženi da nam pomognu, međutim vreme prolazi, a nama gori pod nogama.
Meštani su na velikom gubitku jer ne mogu najkraćim putem do svojih bašti i oranica.
“Dvadeset kilometara idemo okolo do naših parcela. To je nekih sat i po u jednom pravcu za to vreme, tog dana dva radnika više mi ode nego obično, 50 evra dnevno smo na gubitku”, navodi Dragan Pavlović iz Obreža.
Sada već bivši saziv Skupštine opštine Varvarin opredelio je 142 hiljade dinara za prevoz skele do Obreža.
Zbog izbora postupak javne nabavke nije sproveden. Meštani se nadaju se da će njihova skela napravljena po najboljem engleskom projektu, koju su delom sami platili i koja ih je služila 17 godina izdržati velike vode Morave dok se sav novac za izvlačenje i transport ne obezbedi.