Vinarstvo postalo unosan biznis u Srbiji

Vinarije u Srbiji poslednjih godina doživljavaju pravu ekspanziju, a naša zemlja postaje prepoznatljiva u regionu, pa i u Evropi po kvalitetnim vinima. Vinogradari mnogo očekuju od ovogodišnje berbe grožđa i nadaju se da će ona na kraju biti dobra s obzirom na klimatske uslove jer, kako kažu, i grožđe se „navikava“ na nove vremenske prilike.

Oni navode da klimatske promene imaju veliki uticaj i da će biti potrebno još vremena da se loza i sorte adaptiraju, ali je situacija ipak bolja nego što je bila.

Početak berbe zavisi od podneblja i sorte grožđa, ali se berba uglavnom odvija od sredine avgusta do sredine oktobra.

– Srbija raspolaže sa 17.719 hektara pod vinovom lozom. U okviru rejonizacije vinogradarskih područja tri regiona obuhvataju ukupno 22 rejona sa 77 vinogorja. Prosečna starost vodećih vinograda je između 10 i 20 godina. Srbija je u 2024. godini proizvela 129.739 tona grožđa sa prosečnim prinosom od osam tona po hektaru – istakao je nedavno u razgovoru za Biznis.rs savetnik predsednika Privredne komore Srbije (PKS) Veljko Jovanović.

Dominantne sorte vinove loze u Srbiji su graševina sa učešćem od 14 odsto, kaberne suvinjon i merlo sa po devet odsto, šardone sa osam odsto i rajnski rizling sa sedam odsto.

Srbija je, prema podacima PKS, tokom 2024. godine izvezla vino u vrednosti od 21,3 miliona evra, dok je uvoz znatno veći i realizovan je u vrednosti od 48,2 miliona evra.

Ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Dragan Glamočić izjavio je u petak u Aleksandrovcu da će država nastaviti da podržava vinogradare i vinare u cilju daljeg razvoja tog sektora.

Među uzgajivačima grožđa registrovano je 115 preduzeća koja su u prošloj godini ostvarila dobit od 805 miliona dinara (805.664.000), pokazuju podaci bonitetne kuće CompanyWall.

Godinu dana ranije ovaj rezultat je bio duplo bolji, pošto je tada ukupna dobit dostigla čak 1,6 milijardi dinara (1.612.025.000), a s obzirom na očekivanu dobru berbu vinogradari mogu da se nadaju još boljim rezultatima u ovoj i narednoj godini.

Branko Milosavljević iz porodične Vinarije „Milosavljević“ iz Bučja (blizu Vrnjačke Banje) potvrdio je za Biznis.rs da su veoma zadovoljni ovogodišnjom berbom, i da je ona bolja od prethodne.

– S obzirom na to da je bilo suše i nestašice vode, uspeli smo da se izvučemo i prvi rezultati berbe ukazuju da ona prolazi odlično. Za dve do tri nedelje očekujemo da ćemo obrati grožđe za crvena vina, a već smo obrali poslednje grozdove tamjanike. Ranije je obran i suvinjon blank – kaže Milosavljević.

Vinogradi ove vinarije prostiru se na površini od oko šest hektara. Najzastupljenija vrsta grožđa je tamjanika. Kako kaže Milosavljević, ona se najviše traži i planiraju da prošire kapacitete u narednom periodu.

– Veliku ulogu što se tiče prinosa, a kasnije i berbe, igra zemljište na kome su posađeni vinogradi. Za našu vinariju ono je bogato mineralima, odnosno žutim peskom (glamoč) i odgovara posebno crvenim vinima. Količine koje imamo pokrivaju i izvoz, te se tako naša vina plasiraju na tržište u Sjedinjenim Američkim Državama, Japanu i Nemačkoj. Izvozili smo dobar deo vina na teritoriju Aljaske, ali i u Čikago, po određenim restoranima i marketima. Ne znamo kako će na izvoz u SAD uticati Trampove carine, jer smo jednu turu vina izvezli početkom godine kada su one bile odložene. Videćemo sa našim distributerima kakva je potražnja i napraviti strategiju – kaže Branko Milosavljević.

Vinarima ide u prilog i to što je u poslednjih pet godina u Srbiji prava ekspanzija vina – više se traži, konzumira i prepoznatljivije je. Tome su doprinele i razne manifestacije, sajmovi i marketing.

– Biznis je podignut na jedan viši nivo, ali i svest o vinima kod običnih ljudi. Ima sve više ljubitelja i poznavalaca, i to je nama veliki plus. Što se tiče naše delatnosti, vinarstva i vinarija, sigurno će beležiti još veći rast, i ova industrija će napredovati narednih godina. Pritom, ovo je jedan veoma zahtevan i složen posao. U našoj porodičnoj vinariji ja sam treća generacija – deda je započeo biznis, otac je sada direktor, a ja sam uz njega – objašnjava Milosavljević.

Država je prepoznala značaj ove delatnosti, pa je i subvencioniše. Vinarija „Milosavljević“ je dobila pomoć za mehanizaciju – za mašine za etiketiranje, kao i za proširenje podruma, odnosno kapaciteta tankova. s.c.Izvor: Biznis.rs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *