Ovo je jedna od onih ideja koje su godinama čekale svojih pet minuta. Prijateljice, koleginice i poslovne partnerke Svetlana Ćopić i Maja Nadeždić pokrenule su Komleko, prvu biljnu mlekaru u Srbiji, a na ideju su inicijalno došle, kako to obično biva, prateći sopstvenu potrebu.
„Ja sam dugo sebi pravila biljna mleka i razmišljala kako bi bilo dobro da postoji „biljna mlekara“, gde bi mogla da se kupe biljna mleka istog nivoa ukusa i kvaliteta, kao alternativa industrijskim biljnim napicima. Onda sam tom idejom zarazila i Maju, a zajedno smo dočekale početak pandemije korona virusa kada se na momenat naš primarni posao u advertising agenciji usporio, i odlučile smo da se upustimo u novi poduhvat“, priseća se Svetlana u razgovoru za Biznis.rs.
U sve su, kako kažu, ušle same, bez prave predstave koliko vremena, truda i energije zahteva pokretanje malog biznisa. Srećom, mogle su da se oslone na pomoć prijatelja i porodice, koji su se spontano uključivali da im pomognu, svako u svojoj oblasti ekspertize.
„Na primer, moj sin Boris je, čim je položio vožnju, postao naš prvi kurir koji je razvozio mleka do naših kupaca. I danas Komleko činimo nas dve, uz pomoć u proizvodnji i razvoženju mleka, i mali ali odabrani tim prijatelja – prvih fanova Komleka, koji su tu da podrže kad zatreba“, priča Maja.
Mala zanatska radionica biljnih sireva i mleka
Komleko je mala zanatska radionica potpuno prirodnih biljnih mleka, jogurta i sira. Ponudu čine neki oprobani klasici, kao što su Komleko badem ili čokolešnik, ali i neki sasvim originalni ukusi, kao što su Komleko od organskog crnog susama, ili badema i lavande.
„Koristimo isključivo najkvalitetnije prirodne sirovine i ni u jednom Komleko proizvodu nema šećera, aditiva, veštačkih aroma, skroba ili bilo čega sličnog. Komleka imaju jako veliki procenat orašastih plodova u sebi – na primer, omiljeni ukus i miris čokolešnik dolazi isključivo od 208 lešnika u svakoj flaši (brojale smo), organskog sirovog kakaa, prave prirodne madagaskarske vanile i sirovih urmi. I – ničega više“, naglasila je Svetlana.
Foto: Komleko
Proizvodi se poručuju preko zvaničnog sajta ili njihove Instagram stranice, a zatim, tek napravljena, isporučuju na kućnu adresu uz besplatnu dostavu u staklenim flašama, kao u stara vremena. Za sada isporuka ide tri puta nedeljno.
„Naši klijenti su, pre svega, ljudi koji vode računa o zdravoj ishrani i kojima kvalitetna i prirodna hrana predstavlja važnu vrednost u životu. Tu su i oni koji zbog različitih zdravstvenih stanja, kao što su intolerancija i alergije, ne smeju da konzumiraju proizvode od kravljeg mleka“, navodi Maja.
Naše sagovornice veoma raduje kada se među njihovim kupcima nađu ljudi koji nikada do sada nisu probali biljna mleka, a oduševe se proizvodima.
„Oni koji imaju predrasude da je biljna hrana neukusna, nekakvo odricanje od uživanja, ponekad se, privučeni brendom i ambalažom, ipak odluče da probaju Komleko, i onda se uvere u sasvim suprotno. To nam je, na neki način, i misija – da radimo na popularizovanju prirodne biljne hrane i rušenju predrasuda prema njoj“, otkriva Svetlana.
Brz dolazak do prvih pravih rezultata
Do prvih rezultata došle su, kako kažu, mnogo brže nego što su i pomišljale. Pretpostavljale su da će oko godinu dana „opipavati teren“, testirati ideju i polako otkrivati da li postoji interesovanje. Međutim, u praksi su već posle dva meseca počeli da ih zovu mediji, potencijalni investitori i veliki prodajni lanci, i da im se dešava da spontano u razgovoru otkriju da su ljudi već čuli za Komleko.
„Danas znamo da su tome doprinele dve stvari – bili smo potpuna inovacija na tržištu i iza sebe smo imale dvadesetogodišnje iskustvo u kreiranju brendova. Kao prva biljna mlekara u regionu, Komleko nije imalo direktnu konkurenciju kada smo počinjale. Bili smo inovacija na nivou proizvoda, ali i po svom biznis modelu. Prvi smo ponudili sveža biljna mleka, jogurt i sir, povratnu staklenu ambalažu, pretplatu i mogućnost da proizvode poručite online i dobijete na kućnu adresu uz besplatnu isporuku istog dana kada su napravljeni“, objašnjava Maja.
Svetlana Ćopić i Maja Nadeždić / Foto: Petar Đorđević
Po svemu tome su se odmah izdvojili, ali i po sistematskom pristupu razvoju brenda, gde je bilo dragoceno njihovo profesionalno iskustvo iz te oblasti.
„U širem smislu konkurencija su nam industrijski biljni napici iz prodavnica, međutim, kako po sastavu, tako i po ukusu, oni zaista nemaju mnogo sličnosti. Procenat orašastih plodova je u industrijskim napicima oko dva odsto, dok u slučaju Komleka ide od minimum 15 do celih 25 procenata, a što se ukusa tiče, razlika može da se uporedi sa razlikom između sveže ceđene pomorandže i soka iz tetrapaka“, obrazložila je Svetlana.
Ulaganja iz sopstvenih sredstava
Iako smatraju da nije pohvalno, u preduzetništvo nisu ušle sa klasičnim biznis planom, već su bile vođene idejom i radoznalošću. Međutim, od početka im je ideja vodilja bila da ne prave nikakve kompromise kada je u pitanju kvalitet, i od toga ne odstupaju.
„Od početka pa do danas ulagale smo isključivo sopstveni novac, znanje i energiju. Danas, posle skoro dve godine postojanja, vreme je da ozbiljno razmišljamo o rastu i širenju u druge gradove, tako da trenutno razmatramo mogućnosti uzimanja investicija ili grantova, bez kojih to nije moguće“, otkriva Svetlana.
Iz njihovog iskustva, u malom biznisu ništa ne može da vas pripremi na ono šta sledi u samom poslovanju. Ono što je, kako kažu, njih brinulo, nije se desilo, a iznenadile su ih stvari koje im nikada ne bi ni pale na pamet.
„Ovo kažemo ne da bismo nekoga obeshrabrile, već upravo suprotno, da bismo ljude ohrabrili da se, ukoliko imaju ideju, otisnu i probaju. Usput će se sasvim sigurno susretati sa puno izazova, ali će ih rešavati u hodu, učiti i jako proširiti svoje polje kompetencije. Danas smo uverene da, zajedno sa vašim malim biznisom, rastete i vi kao osoba. Naš jedini savet je – počnite, u svakom slučaju dobijate dragoceno iskustvo“, poručuju naše sagovornice. / Biznis.rs