Fiskalni uređaji koje propisuje dugo najavljivanji model online fiskalizacije, po svemu sudeći, predstavljaju novi finansijski udar za privrednike. Najavljene državne subvencije za nabavku novih uređaja pokriće samo deo troškova, dok će ostatak očigledno snositi sami privrednici.
“Neposredno nakon što je Hrvatska uvela ovaj sistem bilo je pokušaja da se to uvede i u Srbiji. Međutim, mi smo to odbili, a razlozi su slični kao i sada. Jedan od razloga je što smo mi čak i pre Hrvatske bili naterani da kupimo uređaje koji su direktno povezani za Poreskom upravom. Smatrali smo da je to nepotreban finansijski trošak kome se izlažu privrednici, ali smo pristali na uvođenje tog sistema, koji je u to vreme bio jedini takav sistem u Evropi”, kaže za Biznis.rs počasni predsednik Unije poslodavaca Srbije Nebojša Atanacković.
Poreska uprava, kako tvrdi, i sada samo ako hoće može svakog trenutka da traži i „skine“ podatke sa fiskalnih kasa. Zbog toga, između ostalog, ogromna većina privrednika smatra da je ovo nepotreban finansijski izdatak.
Među onima koji će imati obavezu uvođenja novih fiskalnih kasa nalaze se neke sasvim nove kategorije paušalaca, dok su advokati i taksisti ostali pošteđeni.
“Očigledno je da oni imaju kapacitete pobune koji su delotvorni. Ili prete obustavom rada pravosuđa ili blokiranim ulicama”, ističe Atanacković.
Naš sagovornik ističe da će sama kontrola olakšati rad Uprave prihoda i pomoći u borbi protiv sive ekonomije, ali da će oni koji su i do sada izdavali fiskalne račune to nastaviti da čine, dok će oni koji do sada to nisu radili i dalje izbegavati.
“Samo ćemo mi kao privrednici da snosimo deo tog troška, koji je nepotreban. Subvencije u iznosu od 200 evra u svakom slučaju su za pohvalu, ali prema nekim informacijama, iz iskustva Hrvatske, fiskalni uređaji koštaju 400 evra. Takođe, ostaje nejasno koji su to uređaji, ima mnogo tehničkih nedoumica. Mi nismo protiv dalje digitalizacije, ali smatramo da je bilo neophodno sačekati jer ima puno problema koje pre toga treba rešiti”, navodi naš sagovornik.
Prema njegovim rečima, pojedini IT stručnjaci tvrde da se već postojeći uređaji mogu softverski prilagoditi da odgovaraju novim praviliima i da omoguće direktan kontakt Poreske uprave i privrednika.
“Međutim, još uvek je nejasno i zamagljeno kako bi se to moglo realizovati. Recimo za softver, postoje dve mogućnosti – da se on kupi i da se iznajmljuje. Postoje firme koje na mesečnom nivou iznajmljuju i održavaju softver za iznos od 15 do 45 evra. Ipak, ovo je nešto sasvim novo, ostaje nedoumica kako će i ko to održavati, a veliki je problem i to što u mnogim delovima Srbije ne postoji pouzdan internet”, zaključuje Atanacković.
Na dobitku jedino država
Nova generacija fiskalnih kasa, savremena oprema i nov sistem u svetu postoji već neko vreme. Iako se u Srbiji o njemu govorilo u poslednjih četiri, pet godina, tek sada je došlo vreme da se za to stvore uslovi i u našoj zemlji, objašnjava za naš portal poreski savetnik Đerđ Pap.
“Mislim da će tu apsolutno dobiti država time što će joj biti olakšana kontrola svih okolnosti koje je do sada kontrolisala putem starih fiskalnih kasa. Novi uređaji dozvoljavaju mnogo veće mogućnosti kontrole i samim tim borbu protiv sive ekonomije. To je suština nove fiskalizacije i to niko ne može da ospori. Samo po sebi to neće dati rezultate, potrebno je da Poreska uprava razvije metode kontrole i analize rizika, koje će na osnovu lakše pribavljenih podataka od onih koji vode fiskalne kase, moći da biraju koga će da kontrolišu i na koji način”, navodi Pap.
Kada je reč o samim troškovima, naš sagovornik objašnjava da, iako je država najavila da će pokriti troškove fiskalizacije, što je on razumeo kao da će svim privrednicima biti plaćeno uvođenje fiskalnih kasa, kasnije su se pojavile oprečne informacije koje ostavljaju prostora za nedoumice.
“Kasnije se pojavila informacija da je to 100 evra po obvezniku. Ne znam koliko to košta, ali pretpostavljamo da je više od 100 evra. Izjave su u suprotnosti, pa ne znamo da li će svi troškovi biti pokriveni ili samo praktično deo troškova”, ističe on.
On smatra da je nepravedno to što su iz novog modela fiskalizacije izuzete neke kategorije, poput advokata i taksista.
“To je trend koji država ima već decenijama jer je bolećiva iz ovog ili onog razloga prema taksistima i advokatima. Za to nema ni tehničkih, ni pravnih opravdanja“, zaključuje Pap.
Prema novom modelu fiskalizacije, koji će u primeni biti od 1. januara sledeće godine, obveznici će biti u obavezi da evidentiraju svaki pojedinačno ostvareni promet na malo i to nezavisno od načina plaćanja – gotovinom, instant transferom odobrenja, čekom, platnom karticom, na drugi bezgotovinski način, uključujući i primljene avanse za budući promet na malo, preko elektronskog fiskalnog uređaja.
Novi sistem fiskalizacije podrazumeva da postoji uređaj koji je sve vreme u online komunikaciji sa Poreskom upravom. Svaka komunikacija i transakcija registruje se na softveru, odnosno serveru Poreske uprave, što će pomoći poreskim inspektorima da mogu lakše da utvrde ko ne izdaje račune i gde treba da se uputi poreska kontrola.
Fiskalni uređaj će moći da bude i mobilni telefon i tablet, važno je samo da bude sertifikovan od strane Poreske uprave i povezan sa njom.
Novi model fiskalizacije doneće i drugačiji izgled fiskalnog računa.
Izvor: Poreska uprava/Tehnički vodič
Od sledeće godine svaki račun, prema tehničkom vodiču koji je objavila Poreska uprava, obavezno će morati da sadrži sledeće podatke:
- vrstu računa;
- tip transakcije;
- naziv obveznika fiskalizacije i jedinstvenu oznaku poslovnog prostora;
- poreski identifikacioni broj (PIB) obveznika fiskalizacije;
- PIB pravnog lica, odnosno obveznika poreza na prihode od samostalne delatnosti u smislu zakona kojim se uređuje porez na dohodak građana, ako je korisnik isporučenih dobara i pruženih usluga, odnosno dobara i usluga koje će biti isporučene ili pružene u slučaju primljenih avansa, pravno lice, odnosno obveznik poreza na prihode od samostalne delatnosti u smislu zakona kojim se uređuje porez na dohodak građana;
- naziv, količinu, jedinicu mere, cenu po jedinici mere, oznaku poreske stope i vrednost evidentiranog prometa dobra, odnosno usluge;
- specifikaciju poreskih stopa;
- iznos poreza po poreskim stopama;
- ukupan iznos poreza;
- vrednost prometa po poreskim stopama;
- ukupnu vrednost evidentiranog prometa, ukupan iznos za uplatu (uz napomenu ako je plaćanje izvršeno putem avansa), način plaćanja (gotovinom, instant transferom odobrenja, čekom, platnom karticom, na drugi bezgotovinski način i sl.), uplaćen iznos i iznos razlike za povraćaj kupcu dobara, odnosno korisniku usluga;
- dan, mesec, godinu, sat, minut i sekund sačinjavanja fiskalnog računa;
- jedinstveni redni broj fiskalnog računa;
- jedinstveni redni broj fiskalnog računa po vrsti računa i tipu transakcije;
- Dvodimenzionalni bar-kod (eng. QR – Quick Response) za verifikaciju koji sadrži sve elemente elektronskog potpisa kada se štampa fiskalni račun ili hiperlink za verifikaciju kada se fiskalni račun izdaje u elektronskoj formi;
- poziv na broj drugog fiskalnog računa, odnosno drugog relevantnog dokumenta, ukoliko postoji potreba.
Uz pomoć dvodimenziionalnog QR koda kupci će kupci moći da provere račun preko sistema za proveru fiskalnih računa Poreske uprave i to skeniranjem QR koda uz pomoć mobilnog telefona koji se nalazi na fiskalnom računu izdatom u štampanoj formi. / Biznis.rs / Marija Jovanović