,,Dva loša ubiše Miloša,,…Tako su i dava mosta na Zapadnoj Moravi ugrozili funkcionisanje nekoliko sela u kraljevačkom kraju. Već godinu dana ne saobraćaju preko jedne čuprije, međutum građevinska inspekcija je pre nedelju dana zatvorila i drugu vezu sa svetom i poslom meštanima Oplanića, Popovića, Sirče, Adrana i Grdice. Njive, ali i druugi polsovi koje žitelji obavljaju za neke su sada daleko i po 20 kilometara samo u jednom pravcu. Na Sv Iliju, narod se zato okupio da izrazi nezadovoljstvo i upozorenje da će blokirati Ibarsku magistralu 11. Avgusta ukoliko se ne iznađe rešenje.
,, Dalje nećeš moći,,….Čuvena filmska replica obistinila se za meštane nekoliko sela uz priobalje Morave. Ovde je zemlja plodna, parcele sa obe strane reke I ništa tu ne bi bila vest da meštani Oplanića, Popovića, Sišče, Adrana I Grdice gubitkom dva mosta svakodnevno moraju obilaznicama I do 20 kilometara do svojih njiva. Naime most preko Zapadne Morave u Grdici zatvoren još pre godinu dana, međutim prošle nedelje građevinska inspekcija zabranila je za upotrebu I drugi most koji preko Adrana povezuje meštane jer nije bezbedan, a na osnovu zahteva koji je uputilo Javno preduzeće za uređivanje građevinskog zemljišta Kraljevo.
,,Ovo je verovatno bilo neminovno, jer unazad nekoliko meseci preko mosta ka Adranima prolaze veliki kamioni natovareni zemljom i kamenjem. Zato smo proletos napisali dopis saobraćajnoj inspekciji i posle nekoliko dana postavljen je znak da je osovinska nosivost mosta 6,5 tona. Kamioni su nastavili da prolaze. Njihova težina je sigurno nekoliko puta veća od propisanih 6,5 tona. Mi smo snimili telefonima kako dva kamiona koridora istovremeno prelaze most . Pre desetak dana zabranjen je za upotrebu i most u Adranima, a da u međuvremenu ni posle godinu dana rekonstrukcija mosta u Grdici nije završena. Najbliži mostovi su nam na Kamidžori i u Miločaju, što većini produžava put za 20-ak kilometara u samo jednom smeru. Da ne govorimo o tome da prvobitno zatvoreni most u Grdici nije rađen mesecima. Te su čekali projekat, te nizak vodostaj Morave… Izabran je izvođač, ali od juna na mostu više nisu nego što jesu. Mislim da j 10. avgust rok, ali nema ni govora da će do tada završiti. Na levoj obali Morave je 700 umatičenih ovaca i veliki broj krupne stoke, tamo su privatne firme i oni ljudi idu desetak puta dnevno u krug, bave se ljudi i drvima. Vlast ne može godinu dana da popravi jedan most!,, kaže Ivan Matović iz sela Popovići.
Novonastali problemi su nagnali meštane da se okupe na Ibarskoj magistrali i mirnim protestom upozorenja pošalju poruku lokalnim ali i republičkim organima, čiji izaslanici nisu mogli da dogovore ni ko treba da očisti korito reke.
„ U međuvremenu, u korotu reke se ispod mosta nagolilalo toliko smeća, granja, balvana i ostalog otpada koje se sa svakim porastom Morave tu gomilalo, mesec ipo dana niko to nije hteo da očisti, jer preduzeće Zapadna Morava koje gazduje rekom i preduzeće Putevi Srbije nisu mogli da se dogovore čija je nadležnost. Izašli smo danas na raskrsnicu koja vodi na Ibarsku magistralu. Naši zahtevi su sledeći…,da se most u Grdici otvori za saobraćaj 10. avgusta, odnosno da do tada bude završena njegova rekonstrukcija,da se most u Grdici nakon pregleda od strane stručnjaka bude otvoren za putnička vozila,da se na njemu postavi visinska barijera koja će sprečiti prolazak kamiona Nismo hteli da zaustavimo saobraćaj u nadi da će se neko dozvati pameti i da će ispoštovati zadate rokove. Sledeći korak je 11. avgusta. Tada ćemo blokirati magistralu. Nisam optimista. Jer dok smo mi bili na blokadi, prošao je gradonačelnik Kraljeva, pogledao koliko nas ima i nije se zaustavio . U ovim selima ima I privrednih subjekata, tu treba da dođu radnici, oni takođe prave veće troškove.“, nastavlja Matović
Mostovi su istina građeni u neko srećnije vreme, znatno brže a čini se i kvalitetnije, ali i sa ograničenjem nosivosti, što očigledno nije važilo za kamione koji rade na aktuelnom Moravskom koridoru. Meštani gube novac, vreme, strpljenje.
,,Duplira se kilometraža, minimum za nekih desetak kilometara, nepotrebno u jednom pravcu, nekima i više…to je nama šteta. Možda državi nije!? Oni imaju interesa prodaju naftu, ali nama je to promlem, mi to kupujemo i plaćamo. Ako se sredi makar za putnički saobraćaj, oni to znaju, imaju sigurno načina da most osposobe , sa naprave određenu barijeru da ne mogu preko mosta da saobraćaju veliki teški kamioni, do ovoga verovatno ne bi ni došlo. Da se na vreme reagovalo, da je neko poslušao naše apele prošle godine kada su akmioni uređivali obalu reke, možda danas ne bi bili ovde. Ovako, ovo je ludilo!,, konstatuje Vlado Erac iz Oplanića
Njegov kolega po problemu iz susednih Popovića, Dragan Trišović,prilično nervozan, kaže kako i ne bi. Pita oću li da objavim ono što kaže, ne veruje više nikome….
,, Raspuštena banda. Da se ne lažemo ovo je moralo da se desi. Ljudi nama svaki dan ispred nosa, kamioni i kamioni pod teretom prevoze šoder, zemlju, pesak, ne možeš ni da ih izmeriš. Postoji valjdai neka struka u državi, ako nisus vi kupili diplome, pa da zabrani preko mosta prelaz! Oni nešto kanda rade, menjali tok Moravi, sada rade koridor. Njima bliže, sve puteve razoriše. E sad, kada niko ne može preko ova dva mosta, njima ništa nije daleko a nama ostaviše probleme .Treba se do nijiva, sezona je neko je žnjeo, neko kosi, neko mora da naliva paprika, kupus, berba kukruza nije daleko. Pa mi svaki dan potrošimo više nafte,kružeći po 20 kilometara, nego što ćemo da ovajdimo na njivama. Sramota bre! Koja vlast, koja struka, kome da se žalimo? Krajnje vreme!,, enertgičan je Trišović
Pošto nije završena rekonstrukcija prvog oštećenog mosta u Grdici, osatali u I bez drugog prlaza ,preko Zapadne Morave mogu samo preko mostova na Kamidžori ili u Miločaju. To im produžava put za 10 kilometara u jednom smeru, a nekima i duplo više, u zavisnosti u kojim su delovima sela. Ogorčeni su na nadležne, neobaveštene, kako kažu bahate i ušuškane ali i na narodnu miliciju koja nekima gleda kroz prste a neke kažnjava upravo zbog nedostatka dve velike ćuprije.
,,Idemo traktorima 20 kilometara u krug da bismo došli do njiva preko reke. Idemo i kombajnima Ibarskom magistralom, što je zabranjeno. Ja sam prošle nedelje žnjeo, do njive putovao sat ipo. U povratku me policija zaustavila kod miočajskog mosta jer ugrožavam i usporavam saobraćaj. Tu sam dodatno čekao 20 minuta da se uključim u saobraćaj , na magistralu. Zar to treba svaki dan tako da bude ? Vidite i sami koja je gužva..Most u Adranima je sada zatvoren zbog pucanja stuba. Da li je do toga došlo zbog prolaska kamiona koji rade za Koridore Srbije, nije moje da utvrđujem. Blokiraćemo Ibarsku magistralu ako most ne bude otvoren bar za traktore i kola.,, – rekao nam je predsednik MZ Popovići Aleksandar Milojević.
Da je kao što nije i da je most koji se već godinu dana popravlja, saniran na vreme, mogao je biti alternativno rešenje. Ovako rešenja nema, bar za sada. Put koji su meštani blokirali veoma je bitan, jer ga u ovom trenutku koriste kamioni koji grade Moravski koridor. A u blizini se gradi i putna baza. Zato će svaka naredna blokada usporiti gradnju Koridora, ali I saobraćaj na Ibarskoj magistrali..
Nije ,,prvina,, da se u kraljevačkom kraju čeka na sanaciju. Svršenom poslu nema mane ali kada se poslu ne vidi kraja, to je tek za priču. Odsečeno Trgovište u Sirči vodi mrtvu trku sa Skadrom na Bojani, od 2019. godine nakon poplava. Tada je pomahnitala voda odnela sve što je mogla. Odnela puteve, mostove, kanale…ostavila brige….
,,Nije da se nije radilo, saniraju oni nešto, bude to privremeno, naiđe veća voda ili ovi veći kamioni i opet iz početka. Nema trajnog rešenja. Nije mali trošak ni automobilom prelaziti 30 kilometara više, a kamoli traktorom.U Trgovištu ima oko 600 umatičenih ovaca,krupne stoke, treba to nahraniti, napojiti. Nama mostovi ne trebaju samo za putovanje u Kraljevo, nego i zbog naših njiva.Ovih dana je aktuelna kosidba. Ja prvo preteram kosačicu, vraćam se za vile, balirka. Na istu parcel moram bar tri do četiri puta. Umesto da prešem par kilometara ja kružim iz Donjih Oplnića, na Sirču, preko Kamidžore, kroz grad Dositejevom, gdeje najgrđe. Dalje kroz grad, semaphore, onda se uključujem se u Adrane, pa magistralom kroz dva kružna toka. Trošim gorivo, gubim vreme, nerviram sebe i sve u saobraćaju, prešem dvevno maršurtu kao do Kruševca. Gde je tu računica? Gde je tu račun i nečija pamet da sve ovo dopusti? Ako se ovo ne reši moraćemo da rasprodamo stoku, pa da blejimo u nebo. Šta fali i tome?,, priča Ljubinko Avdović, iz Donjih Oplanića
Sudeći prema izjavi koju je direktorka JP za uređivanje građevinskog zemljišta Kraljevo, Marica Mijajlović dale prošle nedelje za TV Kraljevo, kamioni koji su oštetili most u Adranima rade na izgradnji Moravskog koridora. Citiramo izjavu Mijajlovićke
,,Čuli smo se sa „Koridorima“, zvanično je pokrenuta procedura, ostaje da ovih dana sednemo da vidimo na koji način ćemo to da saniramo. Ono što je bilo neophodno, a nije se desilo to je da izvođač nama preda mapu puteva koje će koristiti prilikom izgradnje autoputa, odnosno Moravskog koridora. Oni to do sada nisu uradili i to moraju da urade u narednom periodu. Republika će poslati svoje inspekcijske službe da ispitaju nosivost mostova i da se tačno odredi trasa kuda će ići ti kamioni, jer ako se nastavi ovako, samo ćemo sanirati jedan po jedan most. To prosto više ne ide, ni za nas, ni za republiku, jer će zakočiti rad na Moravskom koridoru, to niko ne želi.,,
Prema nezvaničnim informacijama, ovih dana bi trebao da dođe stručnjak koji će proceniti nosivost mosta u Adranima i pretpostavka je da bi on mogao da bude korišćen za putnički saobraćaj. Ako bude trebalo data će uspostaviti sami ,,kontrole,, dežurnih ko sme preko mosta, jer više ne veruju nikome. Inače,ispravljanje Zapadne Morave i to čak na četiri mesta u njenom toku kroz Kraljevo, dodatno će ubrzati reku. To praktično znači da će mostovi na Moravi, koji su sagađeni pre više od 50 godina, biti svakako u opasnosti.
Zvanično, jedino je za sada izvesna ogorčenost ovih ljudi koji će izvesno istrajati u nameri da olakšaju život sebi. Zamislite gospodo građani, makar grada na Ibru, ako bi ste morali do posla kojim ste u Industrijskoj zoni Šeovac, preko Gruže, Knića i Mrčajevaca. Zato malo strpljenja za traktore, kombajne, isva ona ,,smetala,, koja vam usporavaju brzinu. Da nije njih ,,kilo leba,, bi vam bilo 100 dinara!
Bili su besni I zbog nemara, jer je u Srbiji factor broj ,,1,, ČOVEK. Tvrde da je neko odgovoran procenio kako treba,bilo bi kako mora, ovako će opet za popravku da troše naše zajedničke pare, umesto da asfaltiraju par kilometara puta do kuća i ono jada što je ostalo da radi na zemlji i ne bude ,,slučaj,, u gradu. U svojoj muci neko se na skupu gorko našalio, možda je Morava postala plovna samo seljake niko nije obavestio..Radovi su u jeku i građevinski i seoski…čija će biti poslednja presudiće 11. avgust kada su meštani pomenutih sela najavili blokadu Ibarske magistrale u znatno većem broju sa svojim vremešnim mašinama.
Sonja Cvetković