Radoznalost Uncategorized Vesti

Kako su žene iz Kolubarskog okruga osvojile tržište i pobedile pandemiju

Žene u ruralnim sredinama spadaju u najugroženije grupe stanovnišva u našoj zemlji. Mnoge od njih ne poseduju zemlju, ekonomski zavise od partnera i nisu pokrivene penzijskim i zdravstvenim osiguranjem. Ipak, to ne znači da nemaju snage i volje da izađu iz te situacije. Preko 120 žena sa sela okupljenih oko Ženskog udruženja Kolubarskog okruga je upravo to dokazalo, a način na koji su se organizovale je primer koji mogu i drugi da prate.

Sve je počelo od Ženskog udruženja Kolubarskog okruga (ŽUKO) koje je nastalo 2013. godine sa ciljem ekonomskog osnaživanja žena, te većeg uključivanja žena iz ruralnog područja u procese donošenja odluka.

– Članovi udruženja su sa teritorije Lazarevca i Kolubarskog okruga, a udruženje sprovodi različite projekte koji za cilj imaju popravljanje kvaliteta života žena u ruralnom području. Jedan od najdražih projekata nam je bio „Ekonomsko osnaživanje žena u poljoprivredi“ koji je pokrenut 2019. godine i koji se sprovodio na teritoriji Lajkovca, Ljiga, Osečine, Valjeva, Uba i Mionice – navodi Jelena Ružić, predsednica ženskog udruženja Kolubarskog okruga (ŽUKO).

Prema njenim rečima, projekat je započet pre pandemije COVID-19 i njihov cilj je bio da se poljoprivrednice sa teritorije Kolubarskog okruga osnaže kroz različite obuke, dodele opreme i povezivanja između sebe.

Preko 120 poljoprivrednica je prošlo obuke, međutim, desila se pandemija koja je dovela do smanjenja otkupa stoke, spuštanja otkupne cene mleka, zatvaranja pijaca i ukidanja javnog saobraćaja.

A, onda su došle na ideju da otvore online žensku pijacu.

– Poljoprivrednice uključene u projekat, koje su u tom momentu već imale razvijenu međusobnu komunikaciju, tražile su načine kako da zajedno rešimo nastali problem. U tom momentu smo već imali neku vrstu web platforme koja je služila da se poljoprivrednice preko nje povezuju, komuniciraju, razmenjuju iskustva i jedino što smo u tom momentu mogli je da postojeću platformu redizajniramo u onlajn prodavnicu, takozvanu onlajn pijacu – priča nam Jelena.

Onlajn pijaca je počela da radi i za jedno vrlo kratko vreme ostvarila veliku vidljivost i uspeh.

– U međuvremenu su žene uključene u naš projekat osnovale i svoje udruženje, Udruženje poljoprivrednica Kolubarskog okruga, i sada već one same vode, ažuriraju platformu i obavljaju kompletan organizacijski deo rada, kao i dostavu proizvoda na teritoriju Beograda – objašnjava Jelena.

Kako sama kaže, u početku jedan deo poljoprivrednica, koji pre nije svoje proizvode prodavao onlajn, nije verovao u mogućnost razvoja posla preko modernih tehnologija, međutim, vrlo brzo su se uverile da je to budućnost svakog poslovanja, pa i prodaje domaćih proizvoda.

Trenutno na platformi „Ženska pijaca“ svoje proizvode prodaje oko 30 poljoprivrednica, sa teritorije 6 opština Kolubarskog okruga. Neke od njih su vlasnice, neke nosioci poljoprivrednih gazdinstava, a neke članice gazdinstva – navodi Jelena i ističe da sva zarada od prodaje poljoprivrednih proizvoda odlazi ženama koje te proizvode i prave.

Proizvodi na „Ženskoj pijaci“ su raznovrsni, pa tako možete pronaći mlečne proizvode, voće, povrće i prerađevine od voća i povrća ali i žitarice, lekovite trave, sušeno voće, proizvode od testa, organske proizvode itd.

Naručene proizvode poljoprivrednice isporučuju jednom nedeljno na adrese kupaca u Beogradu, čime kupci štede vreme, a dobiju kvalitetan i povoljan proizvod.

– Ono što je specifično je da, kupujući na online „Ženskoj pijaci“, kupci imaju uvid u to ko je žena od koje kupuju, gde živi, kako proizvodi ono što je ponudila, a mogu je i direktno kontaktirati. To je odličan način stvaranja poverenja kod kupaca, jer oni onda znaju da se ne radi o preprodavcu koji često ni sam ne zna šta prodaje. Odnosi između poljoprivrednica i kupaca se vrlo često razvijaju, pa kupci ponekad dođu i sami na gazdinstvo poljoprivrednice da se upoznaju i da sami preuzmu robu koju su naručili – objašnjava Jelena.

Ono što je fantastično kod ovakvog načina prodaje je što se omogućava plasman proizvoda i onim poljoprivrednicama koje ranije nisu prodavale svoje proizvode, jer nisu imale vremena da prodaju na pijacama ili nisu mogle da organizuju prevoz.

– Ekonomska samostalnost žena, a posebno žena u ruralnom području, je jedan od osnova za razvoj ravnopravnosti i za jačanje sela. „Ženska pijaca“ je tokom vanrednog stanja u Srbiji, kada je postojala zabrana kretanja i rada pijaca, ostvarila promet od 940.000 rsd što je odličan uspeh, posebno imajući u vidu da je to bio jedini način da se u tom momentu proizvodu plasiraju na tržište – ističe Jelena.

Trenutno poljoprivrednice ukupljene unutar novog udruženja poljoprivrednica Kolubarskog okruga planiraju osnivanje ženske zadruge i pokretanje novih ponuda kupcima koje bi trebale da obuhvate povećanu turističku ponudu u okviru seoskog turizma, jednodnevne izlete na poljoprivredna gazdintva i sl.

Kako Jelena ističe, ovakav vid udruživanja žena je budućnost rada poljoprivrednih gazdinstava, jer udružujući se one povećavaju i svoje resurse i mogućnosti.

Nevidljivi rad žena na selu

U međuvremenu, dok se poljoprivrednice sad već jačaju same uz minimalnu pomoć udruženja ŽUKO, oni sprovode i kampanju „Ko kosi, a ko vodu nosi“, koja je deo projekta „Nevidljivi rad žena na selu“.

Naime, prema statističkim podacima, preko 60% žena koje žive na selu nije obuhvaćeno penzionim osiguranjem, više od 70% su neplaćeni pomoćni članovi domaćinstva, a preko 80% žena sa sela ne poseduju poljoprivredno zemljište i gotovo da nemaju sredstava za poljoprivrednu proizvodnju.

– U kampanju je uključeno preko 20 poznatih ličnosti, a cilj celog projekta je da se podigne vidljivost svakodnevnog neplaćenog rada koji žene ulažu unutar domaćinstva, gazdinstva i u brigu o deci, starim ili nemoćnim članovima porodice. Taj rad je vrlo često nevidljiv, ne vrednuje se i potpuno se podrazumeva da žene obavljaju sve te poslove. Prema analizi koju smo radili, žene u ruralnom području svakodnevno ulažu 3 sata više u te poslove u odnosu na muškarce, posebno kad pričamo o kućnim poslovima. To, ustvari, znači da žene svakodnevno imaju tri sata manje da ih ulože u svoju edukaciju, obrazovanje, unapređivanje ili započinjanje posla ili jednostavno u odmor- navodi Jelena.

Na tržištu rada žene su i dalje manje plaćena radna snaga, jer poslodavci očekuju da će manje biti posvećene poslu, jer će odsustvovati zbog obaveza prema kući i članovima porodice, pa će zbog toga i slabije napredovati na poslu, a to ne bi trebalo da bude tako.

– Jedan od ciljeva ovog projekta je i da podstaknemo opštine da kreiraju lokalne akcione planove za rodnu ravnopravnost kroz koje će neplaćeni rad žena biti prepoznat i da uvode različite socijalne usluge kroz koje će život žena na selu bili olakšan – navodi Jelena.

Prema njenim rečima, za razliku od urbanog područja, ženama na selu su retko dostupne usluge vrtića, dnevnih boravaka u školama, usluge pomoći u kući ili geronto domaćice, a još uvek živimo u društvu u kom je etički neprihvatljivo da lica koja ne mogu da se brinu o sebi budu smeštena u ustanove u kojima će im biti pružena sva adekvatna pomoć.

– Zbog svega toga su žene u selima posebno izložene teškom svakodnevnom radu i potrebno je da mi kao društvo budemo upoznati s tim i da zajedno sa lokalnim samoupravama tražimo načine da se tim ženama svakodnevno funkcionisanje olakša – ističe Jelena.

Unazad 6 meseci ŽUKO sprovodi i program kroz koji planira otvaranje 6 poslovnica u 6 opština/gradova kroz koje će da okupe žene iz ruralnog područja i da zajedno sa njima naprave pozitivne promene u društvu.

– Na teritoriji Kolubarskog okruga na prste ruke možete nabrojati žene koje su na čelu mesnih zajednica. Mi kroz ovaj program želimo da ojačamo žene da uzimaju veću ulogu u svojoj zajednici, jer žena koja uspeva da organizuje funkcionisanje jednog višegeneracijskog domaćinstva na selu je ustvari prava menadžerka i ne vidimo zašto onda ne bi mogla uspešno da vodi mesnu zajednicu ili bilo koju drugu jedinicu. Potrebno je da se žene više angažuju na svim poljima, ali da bi se to desilo moramo prvo da radimo na osnaživanju žena i na promeni svesti i nas žena i celog društva – zaključuje Jelena. Agrosmart /Tijana Todorović

Autor fotografija: Žensko udruženje kolubarskog okruga (ŽUKO), Ženska pijaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *