Drugi pišu Vesti

Preregistracija traktora. O čemu razmišlja Vlada, a o čemu MUP?!

Agropres petak, 22. mart 2019.

Vlada verovatno „vaga“ da li će odluku prolongirati za još godinu dana s obzirom na usijanu političku situaciju. Možda je procena da „ne treba dolivati ulje na vatru“. Nadamo se odgovoru u narednim danima

Ministarstvo unutrašnjih poslova, ustalom kao i ostala ministarstva, u cilju bolje saradnje ima posebnu službu za saradnju sa novinarima (većina bi napisala s medijima). U okviru MUP-a to je BIRO ZA SARADNJU S MEDIJIMA. Nedelju dana čekam odgovor na par benignih pitanja. Kako stvari stoje, verovatno ih neću ni dobiti. Evo, ustalom, i sadržaja poslatog maila.

Poštovane kolege,
zbog velike zainteresovanosti poljoprivrednika za temu tehničkog pregleda i registracije traktora molimo vas da nam obezbedite sagovornika iz MUP-a na ovu temu. U FONO izjavi on/ona bi objasnili šta predviđaju izmene? Šta će se tražiti na tehničkom? Šta je potrebno za registraciju? Kakve su kazne predviđene za neispunjavanje ovih odredbi? Naravno, slobodno je dodati sve ono što je važno za ovu temu. Hvala unapred.

Prošli su petak, subota, nedelja, pa sam u ponedeljak, utorak i sredu apelovao, urgirao, molio i na kraju pretio sve u nadi da ću dobiti adekvatne odgovore s obzirom na interes javnosti. Naima, ova odluka Vlade tiče se bezmalo pola miliona traktora koliko ih u Srbiji imamo. Međum, na broju 011-3139-781 dobijao sam uvek isti odgovor: „Zahtev je u proceduri“.

Mogu samo da procenim da se u Vladi „vaga“ da li će odluku prolongirati za još godinu dana s obzirom na usijanu političku situaciju. Možda je procena da „ne treba dolivati ulje na vatru“. Nadam se da ćemo odgovor na ovu enigmu dobiti u narednim danima. Do tada ću vam preneti šta su na tu temu pisale kolege iz „Politike“ i „Agrosmarta“.

Politika: Registracija traktora biće za mnoge teža od oranja

Popisom agrara 2012. godine utvrđeno je da u Srbiji ima oko 400.000 traktora, koji su tada u proseku bili stari oko tri decenije

Poljoprivrednici imaju još dve nedelje za preregistraciju i zamenu starih tablica na traktorima, prikolicama i radnim mašinama. Na ovo ih primorava Zakon o bezbednosti saobraćaja, koji je stupio na snagu 3. aprila prošle godine i predvideo rok od godinu dana za ovu preregistraciju.

Ako poljoprivredna mehanizacija od 4. aprila ne bude imala nove tablice smatraće se neregistrovanom, a poljoprivrednici su dužni da prikupe svu potrebnu dokumentaciju i papir o tehničkoj ispravnosti traktora, kao i da spreme nekoliko desetina hiljada dinara, koliko sve košta.

Muke stvara i to što je veliki broj traktora u našoj zemlji u upotrebi duže od 30 godina. Mnogi poljoprivrednici još nisu preregistrovali svoje traktore, a stručnjaci smatraju da su ovi novi propisi doneseni „s neba pa u rebra”, te da je rok za zamenu tablica previše kratak i da bi ga trebalo produžiti.

Popisom poljoprivrede iz 2012. godine utvrđeno je da gazdinstva u Srbiji poseduju oko 400.000 traktora, koji su tada u proseku bili stari oko tri decenije. Vlasnici poljoprivredne mehanizacije, naročito u centralnoj Srbiji, sada strahuju da njihovi traktori neće moći da prođu tehnički pregled. Postavlja se pitanje i kako će traktoristi koji žive u brdskim i planinskim predelima, udaljenim 50 i više kilometara od najbližih gradova, ići na tehnički pregled. Zato i ne čudi što su mnogi zemljoradnici nezadovoljni i smatraju da je sve ovo samo novi namet.

Prema novom pravilniku, da bi vlasnici traktora uspešno obavili tehnički pregled, moraju da ispune određene zahteve – u prvom redu to se odnosi na ispravnost kočionog sistema i sva četiri pneumatika. Neophodno je i da na vozilima imaju odgovarajuću svetlosno-signalnu opremu: oborena poziciona i stop-svetla, katadioptere, ispravne pokazivače pravca, kao i svetlo kojim se označava zadnja registarska tablica. Traktor takođe mora biti označen tablom ili trouglom za spora vozila i mora imati žuto rotaciono svetlo i opremu za protivpožarnu zaštitu.

Prof. dr Milomir Veselinović, stručnjak za bezbednost saobraćaja, kaže za „Politiku” da je ovakvu odluku trebalo doneti na bazi ozbiljne analize o tehničkoj neispravnosti traktora koji su učestvovali u nesrećama.

„Ne mogu se donositi totalne mere za sve vlasnike traktora zato što je jedan mali broj, na primer, zanemario signalizaciju i ispravnost vozila. Generalno mi nisu prihvatljive mere u vezi sa saobraćajem koje su ’izbačene iz rukava’ i kopirane sa strane, a nije obavljena precizna analiza”, kaže Veselinović.

Naš sagovornik smatra da traktori svakako moraju da budu ispravni i da je to u interesu njihovih vlasnika.

„Neki domaćini redovno održavaju traktore, ne zbog zakona, već zbog sebe. Takođe, traktoristi rano idu na njivu i kasnije se vraćaju, uvek u sumrak, i problematično je ako nemaju rotirajuće svetlo na javnom putu. Ali, ovo se može rešavati kontrolom i kaznama, a ne novim nametima”, zaključuje Milomir Veselinović.

Novi pravilnik propisuje da svi traktori koji dolaze na tehnički pregled moraju biti fotografisani i vizuelno pregledani na odgovarajućem poligonu. Obavezno treba da imaju ugrađen bezbednosni ram i kabinu (ova odredba primenjuje se već od 1. januara ove godine). Ova novina se, za sada, ne odnosi na traktore proizvedene u periodu od 1. januara 1983. do 3. maja 2013, pa je rok za njihovu ugradnju pomeren do 2022. godine. Za veliki broj poljoprivrednika problem predstavlja i registracija traktorskih prikolica, koje takođe moraju da prođu tehnički pregled, što dosad nije rađeno jer su se za njih izdavale samo registracione nalepnice.

„Kakva nam je poljoprivreda, takvi su nam i traktori”, kaže za naš list automehaničar iz južne Srbije.

On svakodnevno popravlja traktore lokalnih poljoprivrednika i napominje da su sve to uglavnom mašine stare i po 30–40 godina.

„Nedavno sam radio ’generalku’ na traktoru koji je 1971. godište. Za njih više i ne proizvode rezervne delove, pa moramo da se dovijamo uz pomoć ’štapa i kanapa’”, navodi ovaj automehaničar.

Agrosmart: Otvoreno pismo paora iz Crepaje Vladi Srbije – odgoditi primenu zakona o traktorima

Udruženje Paori Crepaja uputilo je otvoreno pismo Ministarstvu poljoprivrede i Ministarstvu saobraćaja u kojem traži odlaganje primene zakona o bezbednosti saobraćaja kojim je predviđeno da se do 4. aprila 2019. zamene stare registarske tablice na traktorima, poljoprivrednim prikolicama i drugim priključnim mašinama

Udruženje Paori Crepaja uputilo je otvoreno pismo Ministarstvu poljoprivrede i Ministarstvu saobraćaja u kojem traži odlaganje primene zakona o bezbednosti saobraćaja kojim je predviđeno da se do 4. aprila 2019. zamene stare registarske tablice na traktorima, poljoprivrednim prikolicama i drugim priključnim mašinama. Paori Crepaje traže da se pomenuti zakon odgodi na najmanje godinu dana, a da do tada važi postojeći.

To je, ocenjuju u udruženju, još jedan atak na džepove osiromašenih poljoprivrednika i trošak koji ne mogu da podnesu, a država umesto da im izađe u susret čini sve da im odmogne i gurne u propast.

– Ovaj zakon neprimeren je finansijskom trenutku u kom se nalazi srpski poljoprivrednik. Pred nama je setva u koju ratari ulaze zaduženi i bez ikakve pomoći, a inače su minornim subvencijama potpuno degradirani i, očigledno, ovoj državi beznačajni. Pored toga, nemamo saznanja da su i u Evropskoj uniji tako strogi propisi o registraciji poljoprivrednih mašina. Tražimo da se odloži primena zakona, da se vrati u ponovnu proceduru i prilagodi srpskom poljoprivredniku i njegovom finansijskom i svakom drugom položaju – kaže predsednik udruženja Miroslav Grubanov.

On dodaje da registracija traktora sa prikolicama, tehničkim pregledom i osiguranjem dostiže i nekoliko desetina hiljada dinara, što je veliki izdatak za većinu poljoprivrednika.

– Najviše je ratara koji imaju stare mašine i čak ne izlaze na saobraćajnice jer ne mogu bez kabine. Taj zakon kao da je pisao neko ko nije video traktor i nema veze s poljoprivredom. Ako su ga napravili samo zbog toga da bi se punio budžet, neka kažu koliko treba da uplatimo da nas ne maltretiraju i ne izlažu takvim besmislicama. Država koja nam daje subvencije od 30 evra po hektaru sada traži još da platimo registraciju, a zna da je sigurno polovina traktora u Srbiji dotrajala i da se i ne može registrovati po novom zakonu – ukazuje Grubanov.

Iz Paora Crepaja poručuju da zakon najviše pogađa male poljoprivrednike.

– Veliki imaju računa da regsitruju mašine i traktore jer rade puno zemlje i imaju velike prihode, a većina ima i nove traktore. Mali poljoprivrednici će ono što dobju za subvencije automatski to vratiti državi kroz registraciju. Posebno će sve to da pogodi poljoprivrednike u centralnoj Srbiji jer je tamo više starih traktora koji ne odgovaraju novom propisu.  Ne možemo da shvatimo da je najveći problem u ovoj državi registracija traktora – radnih i priključnih mašina. Kao da se ide na namerno uništavanje malih i srednjih gazdinstava. Verujemo da će vlada i nadležna ministarstva pročitati ovo i reagovati na vreme što je u inetersu i poljopivrednika i države.

Pomenimo, traktori i prikolice treba da ispune određene tehničke zahteve propisane Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila, to jest da imaju adekvatne gume, svetlosno-signalnu opremu po odgovarajućem standard, rotaciju…

Potvrde o trajnoj registraciji motokultivatora, radnih mašina i traktora prestaju da važe 3. aprila i sva vozila koja posle tog roka ne budu imala nove tablice smatraće se neregistrovanim.

Ostavite komentar

E-mail adresa nece biti objavljena. Obavezna polja su oznacena *

eighteen − 17 =